Ustawienia dostępności strony
większy tekst mniejszy tekst kontrast negatyw domyślne zamknijUczniowie naszej Szkoły ponownie włączyli się w ogólnopolską akcję wykonywania kartek świątecznych w ramach „VII Wielkanocnej Paczki dla Bohatera”. Celem akcji jest pomoc wszystkim osobom walczącym o wolną Polskę, kombatantom II wojny światowej, przedstawicielom podziemia niepodległościowego, opozycjonistom czasów PRL, weteranom misji ONZ oraz współczesnych misji zagranicznych Wojska Polskiego. Organizacja przygotowuje i dostarcza paczki na Święta, pomaga w zakupach codziennych, wizytach u lekarzy i w urzędach, generalnie w codziennych sprawach. Nasza młodzież postanowiła włączyć się w to piękne dzieło poprzez przygotowanie kartek wielkanocnych, które zostaną dołączone do paczek.
W dniu 15 marca uczniowie klas 5b i 5c mieli okazję obejrzeć spektakl „Legendy Orła Białego” w wykonaniu Katolickiego Teatru Edukacji z Krakowa. Przedstawienie nawiązywało do najdawniejszych dziejów Polski i początków polskiej tożsamości, umiejętnie wprowadzając widzów w klimat wczesnego średniowiecza. Wątki stylizowane mową archaiczną przeplatały się z legendami i faktami historycznymi. Podczas spektaklu przypomniano legendarne postacie: Popiela, Piasta Kołodzieja i jego żonę, Lecha, Czecha i Rusa, Kraka i jego córkę Wandę. Wspomniano także ważne wydarzenia, takie jak ślub Mieszka z Dobrawą, chrzest Polski, postrzyżyny Siemowita, czy koronację Bolesława Chrobrego. Uczniowie z uwagą oglądali inscenizację, podziwiali ciekawą scenografię, efekty świetlne oraz kostiumy. W roli postaci historycznych wystąpili też sami widzowie, co niewątpliwie dodało atrakcyjności przedstawieniu.
10 marca nasi uczniowie mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowej – Żywej Lekcji Historii zatytułowanej „Epoka miecza i krzyża” w wykonaniu Agencji Artystycznej „Atena”. Uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję odbycia fascynującej podróży w czasie: od czasów Wikingów, aż po okres późnego średniowiecza. W trakcie zajęć uczniowie wysłuchali interesującej historii dotyczącej wieków średnich – poznali etapy rycerskiej kariery, dowiedzieli się, w jaki sposób walczono, a także jakimi zasadami kierowali się rycerze. W roli aktorów wystąpili sami uczniowie, którzy chętnie zakładali przygotowane dla nich kostiumy i rekwizyty. Ciekawa i humorystyczna opowieść, wykorzystanie prawdziwych eksponatów i strojów z epoki pozostawiły w uczniach przekonanie, że historia nie przeminęła, ale jest fascynującą przygodą, w której mogą wziąć udział.
W dniu 28 lutego uczniowie klas 5c i 5d udali się na wycieczkę do Krakowa. Głównym celem wyprawy było zwiedzanie Muzeum Archeologicznego. Muzeum to kryje prawdziwe skarby cywilizacji egipskiej, od okresu predynastycznego po zabytki koptyjskie. Wśród zgromadzonych eksponatów uwagę uczniów wzbudził najstarszy i zarazem jeden z pierwszych zabytków w Krakowie – kompletny sarkofag wraz z mumią z początków XII Dynastii, który jest najcenniejszym elementem zbioru. Uczniowie wzięli też udział w warsztatach „Jak się połapać w świecie antycznych bogów” oraz samodzielnie wykonali egipskie maski. Uzupełnieniem wycieczki był spacer pod Starym Mieście.
Klasy IV – V
I miejsce: Natalia Gondko, Iwona Wisiorek (kl. 4c)
II miejsce: Aleksandra Gondko, Filip Adamczyk (kl. 5d)
III miejsce: Mateusz Piwowarczyk, Jakub Warchał (kl. 4a)
Klasy VI
I miejsce: Zuzanna Jończyk, Gabriela Kowalska (kl. 6d)
II miejsce: Artur Puta, Emil Wdowik (kl. 6b)
III miejsce: Milena Mikołajek, Emilia Błachut (kl. 6b)
Klasy VII i VIII
I miejsce: Magdalena Gwiżdż, Nikola Kapela (kl. 8f)
II miejsce: Paulina Sordyl, Zofia Piątek (kl. 8f)
III miejsce: Emilia Tomala, Martyna Wojewodzic (kl. 8h) oraz Wiktor Kwak, Maksymilian Warchał (kl. 8f)
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i cieszymy się, że konkurs spotkał się z tak dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział ponad 90 uczniów!
Rozdanie nagród i dyplomów odbędzie się podczas uroczystego podsumowania działań realizowanych z okazji Dnia Patrona Szkoły.
Organizatorki:
Monika Dudka, Lidia Siwek
Z dumą informujemy o sukcesie ucznia klasy 8h Krystiana Migdałka w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”. Jak co roku, konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów. W tym roku uczestnicy mierzą się z tematem „O niepodległość i granice Rzeczypospolitej 1887 – 1922”. Test konkursowy był niezwykle trudny, składał się z pytań dotyczących historii Polski oraz historii wojskowości. W etapie wojewódzkim, który odbył się 15 grudnia Krystian uzyskał wspaniały wynik, dzięki któremu zakwalifikował się do etapu ponadwojewódzkiego Konkursu. Odbędzie się on 16 marca. Gratulujemy!
Opiekun naukowy: p. M. Dudka
Z dumą informujemy, że nasza uczennica Magdalena Gwiżdż z klasy 8f zakwalifikowała się do etapu wojewódzkiego Małopolskiego Konkursu Historycznego. W bieżącym roku szkolnym uczniowie mierzą się z tematem „Od unii z Węgrami do unii realnej z Litwą. Proces powstawania wielonarodowej Rzeczypospolitej.” Pytania konkursowe dotyczą ponadto całego programu nauczania historii w klasach 4 – 8, od starożytności do czasów współczesnych. Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie, który odbędzie się 24 lutego w Krakowie.
Opiekun: p. Monika Dudka
W dniu 21 grudnia uczniowie klas 5c i 5d pod opieką p. M. Dudki, p. A. Kowiny, p. L. Siwek i p. M. Trzepaczki wzięli udział w wycieczce do Muzeum im. A. Kłosińskiego w Kętach. Celem był udział w Warsztatach Bożonarodzeniowych, podczas których uczestnicy poznawali tradycje i zwyczaje związane ze Świętami oraz ich historyczne korzenie. Mieli także okazję spróbować swoich sił w tworzeniu świątecznych lampionów. Uzupełnieniem warsztatów było zwiedzanie muzeum. Wycieczkę zakończyło wspólne wyjście na pizzę.
13 grudnia uczniowie klas 8f i 8h pod opieką p. M. Dudki, p. M. Kalinowskiej – Murzyn, p. M. Paczyńskiej i p. M. Trzepaczki wzięli udział w wycieczce do Muzeum Armii Krajowej w Krakowie. Celem wyjazdu był udział w warsztatach „Młodzi konspiratorzy” poświęconych Szarym Szeregom, podczas których uczniowie wysłuchali opowieści o działalności konspiracyjnej najmłodszych Polaków. Warsztaty uzupełniło zwiedzanie ekspozycji muzealnej. W przestrzeni dotyczącej dwóch okupacji – niemieckiej i sowieckiej – przez pryzmat setek dokumentów i pamiątek z lat wojny zwiedzający mogli poznać realia życia codziennego, terror, politykę germanizacyjną. Zasadnicza część wystawy dotyczy Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej. Można tutaj nie tylko zobaczyć setki zdjęć i pamiątek (w tym Dziennik mjr. „Hubala”), ale też dotknąć kadłuba brytyjskiego Halifaxa, który dokonywał zrzutów dla żołnierzy AK, obejrzeć wnętrze rakiety V-2, której rozpracowanie było największym sukcesem wywiadu AK, czy poznać sylwetki cichociemnych.
W skali kraju Muzeum Armii Krajowej, obok Muzeum Powstania Warszawskiego, jest najważniejszym muzeum czynu zbrojnego Polski Walczącej w XX wieku, jest też jedyną tego typu placówką na świecie, ukazującą całokształt tematyki związanej z Armią Krajową i Polskim Państwem Podziemnym.
8 listopada odbył się etap szkolny Historycznego Konkursu Tematycznego „Polscy żołnierze w walce o wyzwolenie Włoch, Francji, Belgii i Holandii podczas II wojny światowej”. Celem Konkursu jest zainteresowanie uczniów najnowszą historią Polski i Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej, odkrywanie sylwetek żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na frontach II wojny światowej, a także rozwijanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji zawartych w różnych źródłach i publikacjach oraz ich krytycznej analizy.
Z radością informujemy, że 3 naszych uczniów zakwalifikowało się do etapu rejonowego. Są to:
Artur Puta (kl. 6b),
Krystian Migdałek (kl. 8h),
Nikodem Wastag (kl. 8h).
Opiekun: p. M. Dudka
Gratulujemy!
W ubiegłym tygodniu uczniowie klasy 5c wzięli udział w Ogólnopolskiej Akcji „Serce za odwagę”. Polega ona na przygotowaniu kartek świątecznych dla weteranów II wojny światowej, którym zawdzięczamy wolną i niepodległą Polskę. W ten symboliczny sposób możemy złożyć podziękowanie za wielką odwagę, jaką odznaczyli się bohaterowie w czasie wojny. Wykonane kartki za pośrednictwem Fundacji Pamięci Narodów trafią do zasłużonych adresatów.
Jak walczyli starożytni Rzymianie? Jak wyglądały średniowieczne grody? W co wierzyli Słowianie?
Na te i inne pytania odpowiedzieli członkowie Bractwa Kerin, które 29 listopada ponownie gościło w naszej Szkole. Uczniowie klas IV – VI wzięli w tym dniu udział w wyjątkowej lekcji – Żywej Lekcji Historii. Klasy czwarte wysłuchały opowieści o podbojach Mieszka I oraz uzbrojeniu i wierzeniach Słowian. Uczniowie brali udział w inscenizacji ślubu Mieszka i Dobrawy oraz chrztu Polski, będącego początkiem naszej państwowości. Klasy piąte i szóste natomiast przeniosły się w czasie do starożytnego Rzymu. Dowiedzieli się, jak powstało Wieczne Miasto, jak żyło się patrycjuszom, a jak niewolnikom. Mieli okazję wcielić się w legionistów i odegrać scenę walki.
Ciekawa i humorystyczna opowieść, a także wykorzystanie prawdziwych eksponatów i strojów z epoki pozostawiły w uczniach przekonanie, że historia nie przeminęła, ale jest fascynującą przygodą, w której mogą wziąć udział.
Organizator: M. Dudka
Fot.: M. Trzepaczka, J. Andrejko
17 listopada odbył się etap szkolny Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”. Jak co roku, konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów. W tym roku uczestnicy mierzą się z tematem „O niepodległość i granice Rzeczypospolitej 1887 – 1922”. Test konkursowy był niezwykle trudny, składał się z pytań dotyczących historii Polski oraz historii wojskowości. Tym bardziej cieszymy się, że do kolejnego etapu konkursu zakwalifikowało się aż siedmioro naszych uczniów.
Są to:
Magdalena Gwiżdż (kl. 8f)
Amelia Susfał (kl. 6b),
Artur Puta (kl. 6b),
Mieszko Zacny (kl. 7a),
Antoni Małysa (kl. 8d),
Mikołaj Kudzia (kl. 8h),
Krystian Migdałek (kl. 8h).
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie!
W ubiegłym tygodniu uczniowie klas 5c i 8h pod opieką wychowawczyń p. M. Dudki i p. M. Paczyńskiej włączyli się w ogólnopolską akcję wykonywania kartek dla weteranów II wojny światowej w ramach „XII Paczki dla Bohatera”. Celem akcji jest pomoc wszystkim osobom walczącym o wolną Polskę, kombatantom II Wojny Światowej, przedstawicielom podziemia niepodległościowego, opozycjonistom czasów PRL, weteranom misji ONZ oraz współczesnych misji zagranicznych Wojska Polskiego. Organizacja przygotowuje i dostarcza paczki na Święta, pomaga w zakupach codziennych, wizytach u lekarzy i w urzędach, generalnie w codziennych sprawach. Nasza młodzież postanowiła włączyć się w to piękne dzieło poprzez przygotowanie kartek bożonarodzeniowych, które zostaną dołączone do paczek.
W dniu 18 listopada uczniowie klas 5c i 5d pod opieką p. M. Dudki, p. B. Sordyl, p. L. Siwek i p. M. Trzepaczki wzięli udział w wycieczce do Stryszowa i „Apilandii”. Pierwszym punktem był dwór w Stryszowie, który jest oddziałem Zamku Królewskiego na Wawelu. Uczniowie wzięli udział w lekcji muzealnej „Szlachecka codzienność – opowieść o dworze w Stryszowie i jego mieszkańcach”, podczas której prowadzący wprowadził ich w tajniki życia codziennego w dawnej Polsce. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć zrekonstruowane wnętrza – prezentowane w nich eksponaty pochodzą ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Zostały one zaaranżowane tak, aby oddać atmosferę XIX – wiecznego dworu. Ekspozycja obejmuje salon, gabinet, jadalnię i sypialnię, w których uczniowie mogli podziwiać dawne meble i przedmioty codziennego użytku. Kolejnym punktem wycieczki było Centrum Pszczelarstwa „Apilandia”, gdzie uczestnicy zwiedzili interaktywną wystawę, poznając znaczenie i rolę pszczół oraz tajniki pracy pszczelarza. Szczególną atrakcją okazały się warsztaty wykonywania świec z wosku. Zajęcia w nowoczesnym i multimedialnym muzeum łączące w sobie edukację i zabawę na pewno na długo pozostaną w pamięci uczniów.
We wtorek 15 listopada uczniowie klas 8f i 8h pod opieką p. M. Dudki, p. M. Kalinowskiej – Murzyn, p. M. Marty Paczyńskiej i p. M. Trzepaczki uczestniczyli w wyjeździe do Miejsca Pamięci – Muzeum Byłego Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz – Birkenau. Zwiedzanie obejmowało obozy Auschwitz I oraz Auschwitz II Birkenau – miejsca, które stały się symbolem nazistowskich zbrodni i Holocaustu – eksterminacji narodu żydowskiego.
Obóz Auschwitz I to miejsce, gdzie naziści utworzyli pierwszy obóz dla mężczyzn i kobiet, tu miały miejsce pierwsze eksperymenty uśmiercania przy użyciu Cyklonu B. To tutaj Niemcy mordowali Żydów przywożonych w pierwszych masowych transportach, prowadzili pierwsze zbrodnicze eksperymenty na więźniach, wykonywali większość egzekucji przez rozstrzelanie, tutaj też mieścił się centralny areszt obozowy w bloku nr 11 dla więźniów z wszystkich części obozowego kompleksu, a także główna komendantura obozu i większość biur SS.
W obozie Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których zamordowano około miliona Żydów. Na blisko 200 hektarach zachowały się ruiny komór gazowych i miejsca wypełnione ludzkimi prochami, prymitywne baraki więźniarskie oraz kilometry obozowego ogrodzenia i dróg.
„Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej powtórne przeżycie”.
To najważniejsza lekcja, którą powinniśmy wynieść z wycieczki do miejsca, które na każdego działa inaczej, ale każdego zmusza do refleksji i zadumy.
12 października odbył się etap szkolny Małopolskiego Konkursu Historycznego, do którego przystąpiła liczna grupa uczniów z klas 6 – 8. W tym roku uczniowie musieli zmierzyć się z tematem „Od unii z Węgrami do unii realnej z Litwą. Proces powstawania wielonarodowej Rzeczypospolitej.” Pytania konkursowe dotyczyły ponadto całego materiału nauczania historii w klasach 4 – 8. Próg procentowy, który dawał uczniom awans do kolejnego etapu był w tym roku bardzo wysoki. Tym bardziej cieszymy się, że 4 naszych uczniów zakwalifikowało się do etapu rejonowego, który odbędzie się 5 grudnia.
Są to:
Magdalena Gwiżdż (klasa 8f),
Mieszko Zacny (klasa 7a),
Antoni Małysa (klasa 8d),
Wojciech Gryniak (klasa 8g).
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie.
21 października uczniowie klas 4 – 6 Szkoły Podstawowej nr 4 wzięli udział w niezwykłej lekcji historii – grze terenowej „Śladami historii Andrychowa”. Ponad 100 młodych ludzi wraz z opiekunami przeszło szlakiem miejsc pamięci w naszym Mieście, chcąc upamiętnić 255. rocznicę lokacji Andrychowa. Na trasie znalazły się m.in. Pałac Bobrowskich, Kościół św. Macieja, liczne tablice pamiątkowe, czy Studnia Kościuszki. Szczególnym punktem, który odwiedzili uczniowie klas 6, było wyjątkowe miejsce – Muzeum Historyczno – Etnograficzne w Andrychowie. Zbiory powstały w oparciu o autentyczne zabudowania mieszkalne i gospodarskie z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Uczniowie mieli okazję zobaczyć przedmioty codziennego użytku takie jak: komody, szafy, łóżka, biurka. W zachowanym układzie wnętrz zwiedzili kuchnię, salon, jadalnię oraz kancelarię dawnego tartaku. Na podstawie oryginalnych sprzętów, przedmiotów i pamiątek rodzinnych wypełnili karty pracy i karty zabytków. Dzięki niesamowitemu klimatowi i barwnym opowieściom p. kustosz I. Szlagor – Dyli uczniowie przenieśli się w czasie, aby wyczytać ślady historii przedwojennego Andrychowa i doświadczyć codzienności jego mieszkańców.
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 w Andrychowie wraz z organizatorkami gry terenowej – p. Moniką Dudką i p. Lidią Siwek kierują serdeczne podziękowania dla p. Iwony Szlagor – Dyli za gościnę, pomoc i wspaniałe opowieści, dzięki którym przeżyli niezapomnianą lekcję historii.
19 października klasy 5c i 5d pod opieką p. M. Dudki, p. B. Sordyl i p. M. Trzepaczki wzięli udział w nietypowej lekcji w kinie, która odbyła się w Wadowickim Centrum Kultury. Zaproponowane przez Centrum Edukacji Filmowej spotkanie miało na celu przygotowanie młodzieży do świadomego odbioru tekstu kultury jakim jest dzieło filmowe. Uczestnicząc w interaktywnych zajęciach uczniowie dowiedzieli się co wspólnego z kinem mają matematyka, chemia i fizyka. Przekonali się, jak duże znaczenie w historii efektów specjalnych mają „Gwiezdne wojny”. Zobaczyli co zrobić, by w lecie padał śnieg oraz jak aktor może zagrać tę samą postać 40 lat później. Na koniec uczniowie obejrzeli film „Mój brat ściga dinozaury”, który poruszał ważny temat akceptacji osób niepełnosprawnych.
W czwartek 6 października klasa 5c brała udział w warsztatach profilaktycznych „Nabieramy siły” w Klubie Integracji Społecznej w Andrychowie. Celem zajęć było kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów rówieśniczych. Dzięki prowadzącym uczniowie poznali różne sposoby rozładowywania napięć i przykrych emocji oraz poszerzyli wiedzę na temat porozumiewania się i rozwiązywania konfliktów. Drugą częścią spotkania były warsztaty plastyczne. Uczniowie w grupach tworzyli motywujące ich do działania grafiki na koszulkach. Na koniec wspólnie podsumowali efekty swojej pracy, zgodnie przyznając, że bardzo miło i twórczo spędzili czas.
We wrześniu, już po raz trzeci, uczniowie klasy 5c i 8h wraz z wychowawczyniami wzięli udział w akcji „Kredkobranie”. Jest to akcja charytatywna, w którą mogą włączyć się całe szkoły, poszczególne klasy, ale również środowiska i osoby indywidualne. Dzieci i młodzież o polskich korzeniach, mieszkające na terenie dawnych Kresów potrzebują naszej pomocy w postaci przyborów szkolnych, materiałów plastycznych i nowych egzemplarzy lektur szkolnych.
„Kredkobranie” ma być odpowiedzią na te potrzeby, a równocześnie ma pokazać zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej polskim dzieciom i młodzieży, że ich przyjaciele z Ojczyzny pamiętają o nich i w miarę swoich możliwości chcą im pomóc. Chcemy, aby na twarzach naszych najmłodszych kresowych Rodaków pojawił się uśmiech.
Uczniowie naszej szkoły zebrali i wysłali w ramach akcji duże pudełko przyborów szkolnych. Zebrane dary trafią do polskich szkół i ośrodków edukacyjnych na Litwie, Białorusi i na Ukrainie.
30 września klasa 5c wraz z opiekunami wzięła udział w wycieczce do Regulic. Naszym celem była przejażdżka Lokalną Koleją Drezynową – zabytkową linią numer 103, która jest jedną z najbardziej urokliwych atrakcji Małopolski. Niespieszna podróż drezyną pozwala na podziwianie malowniczego krajobrazu, zwiedzanie lokalnych atrakcji, nie wspominając o frajdzie, jaką daje sama drezyna.
Nasza trasa wiodła od stacji Regulice najpierw w jednym kierunku, do stacji Nieporaz, a potem w drugą stronę.
Na zakończenie wycieczki dziewczynki przygotowały słodkie niespodzianki dla chłopców z okazji ich dzisiejszego święta – Dnia Chłopaka.
Jak było? Fenomenalnie! Nawet deszcz nie przeszkodził nam w świetnej zabawie. Z pewnością jeszcze tam wrócimy, tym razem wybierając dłuższą i wymagającą trasę.
Już po raz trzeci nasza Szkoła otrzymała podziękowania od „Fundacji dla Rodaka” za włączenie się w inicjatywy na rzecz pomocy Polakom mieszkającym poza granicami kraju. Głównym celem działającej od 2017 roku Fundacji dla Rodaka jest organizowanie pomocy oraz przygotowanie warunków do powrotu Polaków z Kazachstanu do Ojczyzny. Środkiem do tego celu jest upowszechnianie znajomości języka polskiego, popularyzacja rodzimej literatury, czy praca Polaków na rzecz pomocy Rodakom pozostającym poza granicami Polski.
Jedną z popularnych akcji organizowanych przez Fundację dla Rodaka jest „Kartka dla Rodaka”, w którą w marcu włączyli się uczniowie obecnej klasy 5c. Polega ona na wysyłaniu do Rodaków zamieszkałych poza granicami kraju, własnoręcznie wykonanych, głównie przez dzieci kartek świątecznych. W wybranych klasach została także przeprowadzona „Lekcja dla Rodaka”, której celem było przybliżenie uczniom historii zesłań Polaków na Syberię i do Kazachstanu.
W ramach podziękowań za współpracę nasza Szkoła otrzymała dyplom, kilka książek i pomocy dydaktycznych.
W dniu 21 czerwca uczniowie klasy 4c wraz z opiekunami wzięli udział w wycieczce do Muzeum Miejskiego w Wadowicach. Mieli okazję uczestniczyć w najpopularniejszych w ofercie muzeum warsztatach „Wspomnienia niebieskiego mundurka”, podczas których zostali wprowadzeni w klimat przedwojennej szkoły. Najpierw zapoznali się z dawnym programem nauczania, przedwojennymi metodami wychowawczymi, a także obejrzeli stare szkolne podręczniki. Następnie sprawdzili swoje umiejętności w sztuce kaligrafii oraz wykonali proste zabawki, jakimi dawniej bawiły się dzieci. W wadowickim przedwojennym gimnazjum uczono m.in.: greki i łaciny, dlatego uczniowie na warsztatach doskonalili pamięć, ćwicząc wymowę łacińskich maksym. Na koniec każdy mógł przebrać się w strój z okresu dwudziestolecia międzywojennego i wykonać pamiątkowe zdjęcie.
W dniu 14 czerwca klasa 4c wraz z opiekunami brała udział w wycieczce do Lanckorony. Pierwszym punktem wyprawy był Gminny Ośrodek Kultury, w którym uczniowie wzięli udział w warsztatach plastycznych polegających na zdobieniu płóciennych plecaków. Dzięki warsztatom rękodzieła, sami mogli wykonać swoje oryginalne pamiątki z wycieczki. Kolejnym punktem było zwiedzanie Izby Regionalnej oraz spacer po rynku.
Izba Regionalna mieści się w domu, który stanowi modelowy przykład architektury lanckorońskiej. W środku czekają na zwiedzających opowieści o dawnym życiu mieszkańców, makieta rynku, meble, obrazy, przedmioty codziennego użytku oraz sprzęty wykorzystywane w gospodarstwie. Szczególną uwagę uczniów zwrócił pochyły rynek – jeden z najpiękniejszych w Polsce. Zachowała się na nim zabudowa z XIX wieku z charakterystycznymi parterowymi drewnianymi domkami.
Na koniec uczestnicy udali się pieszo pod ruiny zamku zbudowanego w czasach Kazimierza Wielkiego. Do naszych czasów zachowały się niestety tylko fragmenty muru tarczowego oraz fundamenty wież. Nie oddają one oczywiście pełnej świetności zamku, ale dają pewne wyobrażenie o tym, jak wspaniała była to niegdyś budowla.
Z dumą informujemy, że nasza uczennica Magdalena Gwiżdż odniosła wielki sukces w centralnym etapie XXVII Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego im. majora M. Gajewskiego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, uzyskując tytuł laureatki etapu centralnego!
W dniach 9 – 11 czerwca Madzia reprezentowała województwo małopolskie w finale Konkursu. Konkursową rywalizację rozpoczęła już na początku roku szkolnego, przechodząc przez etap szkolny, rejonowy i wojewódzki z wynikiem bliskim 100 % punktów. Awans do etapu centralnego wynikał z uzyskania I miejsca w finale wojewódzkim, który odbył się 18 marca w Krakowie.
Magdalena Gwiżdż znalazła się w gronie 70 najlepszych uczniów z całej Polski. Musiała wykazać się szeroką znajomością historii i wojskowości polskiej w okresie nowożytnym, zwłaszcza w dziedzinie barwy i broni, architektury, malarstwa oraz geografii militarnej. Aby uświadomić sobie jak wielki jest sukces Madzi, należy wziąć pod uwagę, że w etapie szkolnym Konkursu co roku bierze udział ok. 15 000 uczniów z całej Polski.
Podczas pobytu w Warszawie uczniom zaproponowany został ciekawy program – zwiedzanie miasta, wybranych obiektów, np. Muzeum Wojska Polskiego. Uczestnicy złożyli także kwiaty przy Grobie Nieznanego Żołnierza, gdzie zapewniono wojskową oprawę. Gala finałowa odbyła się w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Opiekunem naukowym uczennicy jest p. Monika Dudka.
Naszej uczennicy gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Z dumą ogłaszamy, że Artur Puta z klasy 5b został zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Historyczno – Genealogicznego „Poszukiwacze Przodków”!
Celem Konkursu było rozbudzenie wśród uczniów zainteresowania historią swojej rodziny, regionu, kraju oraz świata, rozwijanie zainteresowań poszukiwaniami genealogicznymi oraz popularyzacja wiedzy na temat archiwów i pracy z materiałami archiwalnymi. Konkurs polegał na wykonaniu pracy plastycznej, przedstawiającej dzieje własnej rodziny na tle historii Polski i świata. Konieczne było ukazanie historii rodziny obejmującej minimum 4 pokolenia oraz uzupełnienie jej kopiami metryk, dokumentów, fotografii i pamiątek.
Jesteśmy pod wrażeniem ogromu pracy Artura, który zdobył I miejsce w kategorii „Taśma chronologiczna”.
Gratulujemy!
Opiekun: p. Monika Dudka
2 czerwca uczniowie klasy 4c wzięli udział w wycieczce do Muzeum Historyczno – Etnograficznego w Andrychowie. Placówka bierze w tym roku udział w Małopolskich Dniach Dziedzictwa Kulturowego. Zbiory powstały w oparciu o autentyczne zabudowania mieszkalne i gospodarskie z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Uczniowie mieli okazję zobaczyć przedmioty codziennego użytku takie jak: komody, szafy, łóżka, biurka. W zachowanym układzie wnętrz zwiedzili kuchnię, salon, jadalnię oraz kancelarię dawnego tartaku. Z oryginalnych sprzętów, przedmiotów i pamiątek rodzinnych uczniowie mogli wyczytać ślady historii przedwojennego Andrychowa i doświadczyć codzienności jego mieszkańców.
Serdeczne podziękowania kierujemy w stronę p. Iwony Dyli za oprowadzenie nas po Muzeum.
2 czerwca odbył się Szkolny Konkurs o tytuł „Mistrza Przedmiotu” z wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie zmierzyli się z pytaniami dotyczącymi ustroju politycznego Polski, wiedzy o samorządzie, praw człowieka i podstaw socjologii. Przedstawiamy wyniki konkursu:
I miejsce – Karol Pilch (8d) i Szymon Piątek (8d)
II miejsce – Karol Kobielus (8d)
III miejsce – Krzysztof Kabza (8g)
Gratulujemy!
30 maja odbył się Szkolny Konkurs Historyczny o tytuł „Mistrza Przedmiotu” w poziomie klas 8. Przystąpiła do niego grupa 17 uczniów, którzy zmierzyli się z pytaniami dotyczącymi historii XX wieku. Poniżej wyniki konkursu:
I miejsce – Rafał Morek (klasa 8e)
II miejsce – Karol Pilch (klasa 8d)
III miejsce – Marta Pietras (klasa 8g)
Gratulujemy!
6 maja w naszej Szkole odbył się uroczysty apel z okazji Narodowego Święta 3 Maja. Spektakl przygotowali uczniowie klasy 4c i 4d pod kierunkiem wychowawczyń. Po raz pierwszy od rozpoczęcia pandemii społeczność szkolna miała okazję spotkać się i wspólnie świętować tę ważną rocznicę. Przedstawienie ukazało zebranym wydarzenia sprzed ponad 230 lat, przyczyny upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz próby jej ratowania – w tym okoliczności, które towarzyszyły uchwaleniu Konstytucji 3 Maja. Spektakl urozmaiły piosenki, utwory wykonane na pianinie oraz specjalne kostiumy. Apel wprowadził zebranych gości w nastrój zadumy i refleksji nad historią naszej Ojczyzny.
Poniżej film:
18 maja w naszej Szkole przeprowadzone zostały Szkolne Konkursy Historyczne o tytuł „Mistrza Przedmiotu” w poziomach klas 4 – 7. Do konkursów przystąpiła liczna ponad 60 – osobowa grupa uczniów, którzy zmierzyli się z zadaniami sprawdzającymi wiedzę oraz umiejętność pracy ze źródłami i mapą historyczną. Poniżej przedstawiamy wyniku konkursów.
Klasy IV
I miejsce – Filip Wrona (4c) i Filip Adamczyk (4d)
II miejsce – Wojciech Rusinek (4c)
III miejsce – Łukasz Kuś (4d)
Klasy V
I miejsce – Amelia Susfał (5b)
II miejsce – Albert Nikliborc (5d)
III miejsce – Artur Puta (5b)
Klasy VI
I miejsce – Mieszko Zacny (6a)
II miejsce – Wiktor Nowak (6a) i Jan Samosiuk (6b)
III miejsce – Piotr Kłusek (6b)
Klasy VII
I miejsce – Michał Orzechowski (7e)
II miejsce – Wojciech Gryniak (7g)
III miejsce – Magdalena Gwiżdż (7f) i Hanna Stawowy (7g)
Gratulujemy!
19 maja uczniowie klas 4c i 4d pod opieką wychowawczyń wzięli udział w długo wyczekiwanej wycieczce do Kopalni Soli w Bochni. W unikatowym labiryncie solnych korytarzy na uczniów czekało wiele niespodzianek. Już sam zjazd do kopalni szybem Campi okazał się wielkim przeżyciem. Zwiedzanie rozpoczęło się przejazdem kolejką wzdłuż podłużni August. Dzięki holograficznym i interaktywnym inscenizacjom oraz słuchowiskom, uczestnicy poznali historię kopalni, średniowieczne techniki wydobywania soli oraz etapy pracy górnika. Jedną z wielu atrakcji było zwiedzanie kaplicy św. Kingi, gdzie na uczniów czekała.... sama patronka kopalni. Uczniowie mieli poczucie wyprawy w czasie, a dzięki ekspozycjom multimedialnym mogli spotkać się z królami, kupcami genueńskimi oraz duchem mnicha. Była to piękna przygoda i niecodzienna lekcja historii.
Opiekunowie: p. M. Dudka, p. A. Górska, p. L. Siwek, p. M. Trzepaczka.
W dniu 28 kwietnia klasa 7f oraz uczniowie koła historycznego pod opieką p. M. Kalinowskiej – Murzyn i p. M. Dudki wzięli udział w niezwykłej wycieczce – odwiedzili opactwo benedyktynów w Tyńcu, gdzie uczestniczyli w warsztatach kaligrafii średniowiecznej. Warsztaty, odbywające się w zrekonstruowanym pomieszczeniu dawnego skryptorium, poświęcone były tajnikom pracy średniowiecznych kopistów i iluminatorów. Uczestnicy w czasie zajęć poznali dokładnie rolę i charakter skryptoriów klasztornych oraz kolejne etapy powstawania książki rękopiśmiennej. Podjęli też próby kaligrafii przy użyciu gęsiego pióra. Uzupełnieniem warsztatów było zwiedzanie opactwa, które jest najstarszym, istniejącym klasztorem w Polsce. W swej prawie tysiącletniej historii Tyniec był świadkiem wielu wydarzeń i ważnym ośrodkiem polskiej kultury i sztuki.
Z ogromną dumą informujemy o wielkim sukcesie naszych uczniów w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym ”Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”. Magdalena Gwiżdż i Mieszko Zacny brawurowo przeszli przez kolejne etapy i zostali laureatami tegorocznej edycji Konkursu. Magdalena Gwiżdż zajęła ponadto jedno z czołowych miejsc w województwie i awansowała do etapu centralnego. W dniach 9 – 11 czerwca będzie reprezentowała zarówno Szkołę jak i całą Małopolskę podczas zmagań finałowych, które odbędą się w Warszawie. Sukcesy uczniów andrychowskiej „Czwórki” w tym prestiżowym konkursie są już prawdziwą wizytówką placówki, która co roku odnosi w nim wspaniałe wyniki. Celem konkursu od lat jest kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych młodego pokolenia oraz popularyzowanie wśród młodzieży tematyki historii wojskowości. Sukcesy są wynikiem pasji i olbrzymiej pracowitości młodych ludzi, którzy wciąż mają siłę i chęci do zgłębiania tak trudnego i wymagającego materiału.
Uczniów przygotowuje p. M. Dudka.
Gratulujemy i życzymy powodzenia Magdzie w etapie centralnym!
W dniu 12 kwietnia uczniowie klas 4c i 4d wzięli udział w wycieczce do Katowic, aby odwiedzić niesamowite miejsce – „Bajkę Pana Kleksa”. To miejsce zbudowane na bazie inspiracji bajkowym prof. Ambrożym Kleksem i jego przygodami. Cały obiekt został podzielony na kilka, różnych stref tematycznych pozwalających na zróżnicowaną zabawę oraz naukę. Na uczniów czekała multimedialna ekspozycja zajmująca ponad 1000 metrów kwadratowych dostosowana do każdego, niezależnie od wieku oraz stopnia aktywności fizycznej. Odwiedzając „Bajkę Pana Kleksa” uczniowie mieli także okazję wziąć udział w oryginalnych warsztatach naukowych. Zakończeniem wizyty była swobodna zabawa w Smart Kids Planet – interaktywnym Centrum Mądrej Zabawy.
Opiekunowie: p. M. Dudka, p. A. Górska, p. L. Siwek, p. M. Trzepaczka
Już po raz piąty nasza Szkoła otrzymała dyplom za włączenie się w ogólnopolską akcję „Kartka dla Powstańca”. Jak co roku uczniowie samodzielnie wykonali i napisali kartki pocztowe do żyjących Powstańców Warszawskich.
Akcja ta organizowana jest od 2014 roku. To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego poprzez wysłanie im samodzielnie wykonanych kartek, albumów, czy innych pamiątek. Można to zrobić przez 63 dni, od 1 sierpnia do 2 października, czyli tyle ile trwało Powstanie Warszawskie.
Za pośrednictwem kampanii chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową w Polsce i poza jej granicami, a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego bohaterach przez cały rok.
Czym charakteryzował się średniowieczny rycerz? Ile ważyła zbroja? Czym był kodeks rycerski?
Na te i inne pytania odpowiedzieli członkowie bractwa Kerin, które 24 marca gościło w naszej Szkole. Uczniowie klas IV – VI wzięli w tym dniu udział w wyjątkowej lekcji – żywej lekcji historii „Średniowieczni rycerze i ich zwyczaje”.
W trakcie zajęć uczniowie poznali etapy rycerskiej kariery, dowiedzieli się, w jaki sposób walczono w średniowieczu, a także jakimi zasadami kierowali się rycerze. W roli aktorów wystąpili sami uczniowie, którzy chętnie zakładali przygotowane dla nich kostiumy i rekwizyty.
Ciekawa i humorystyczna opowieść, wykorzystanie prawdziwych eksponatów i strojów z epoki pozostawiły w uczniach przekonanie, że historia nie przeminęła, ale jest fascynującą przygodą, w której mogą wziąć udział.
10 marca uczniowie klas 4c i 4d wzięli udział w wycieczce do Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Głównym punktem wycieczki był udział w lekcji muzealnej dotyczącej naszego patrona: „Mikołaj Kopernik – bystr(ŻAK) z astronomii”, podczas której uczniowie zapoznali się z historią życia astronoma, dowiedzieli się jak wyglądały jego studia oraz późniejsza kariera. Główną atrakcją zajęć była kolekcja instrumentów astronomicznych z epoki, a także ciekawostki z życia krakowskich żaków. Lekcja odbyła się w najstarszym budynku Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Maius, który ma już ponad 600 lat. Uczniowie zwiedzili średniowieczną bibliotekę, skarbiec, pokoje profesorskie oraz Aulę Jagiellońską, w której odbywają się obecnie najważniejsze uroczystości uniwersyteckie.
Dodatkową atrakcją była wystawa interaktywna „Nauki dawne i niedawne”. Na ekspozycji przygotowano ponad 40 stanowisk, gdzie możliwe było samodzielne wykonanie eksperymentu fizycznego albo posłużenie się kopią starego przyrządu matematycznego czy astronomicznego.
Na zakończenie wycieczki uczniowie udali się na spacer po Rynku Głównym, uliczkach Starego Miasta i Powiślu oraz odwiedzili Smoka Wawelskiego.
Opiekunowie: p. Monika Dudka, p. Alicja Górska, p. Lidia Siwek, p. Mateusz Trzepaczka
Z radością informujemy, że uczennica naszej Szkoły Magdalena Gwiżdż została finalistką Małopolskiego Konkursu Historycznego. Magda musiała zmierzyć się z trudnym tematem „Od powstania państwa polskiego do ostatniego Piasta na polskim tronie. Proces budowy kraju i początki narodu polskiego.” Wśród podanej obowiązkowej literatury znalazły się podręczniki licealne i akademickie. Pytania konkursowe dotyczyły ponadto całego programu nauczania historii w klasach 4 – 8, od starożytności do czasów współczesnych.
Opiekun: p. Monika Dudka.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Już po raz trzeci nasza szkoła otrzymała podziękowanie od fundacji „Ignatianum” za udział w akcji charytatywnej „Kredkobranie”. Jest to inicjatywa, w którą mogą włączyć się całe szkoły, poszczególne klasy, ale również środowiska i osoby indywidualne. Dzieci i młodzież o polskich korzeniach, mieszkające na terenie dawnych Kresów potrzebują naszej pomocy w postaci przyborów szkolnych, materiałów plastycznych i nowych egzemplarzy lektur szkolnych.
„Kredkobranie” jest odpowiedzią na te potrzeby, a równocześnie ma pokazać zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej polskim dzieciom i młodzieży, że ich przyjaciele z Ojczyzny pamiętają o nich i w miarę swoich możliwości chcą im pomóc. We wrześniu ubiegłego roku uczniowie klas 4c i 7h wraz z wychowawczyniami zebrali i wysłali w ramach akcji duże pudełko przyborów szkolnych. Zebrane dary trafiły do polskich szkół i ośrodków edukacyjnych na Litwie, Białorusi i na Ukrainie.
W mijającym miesiącu uczniowie klasy 4c włączyli się w akcję „Kartka dla Rodaka”, której pomysłodawcą jest działająca od 2017 roku Fundacja dla Rodaka. Głównym celem Fundacji jest organizowanie pomocy oraz przygotowanie warunków do powrotu Polaków z Kazachstanu do Ojczyzny. Środkiem do tego celu jest upowszechnianie znajomości języka polskiego, popularyzacja rodzimej literatury, czy praca Polaków na rzecz pomocy Rodakom pozostającym poza granicami kraju.
Jedną z popularnych akcji organizowanych przez Fundację dla Rodaka jest „Kartka dla Rodaka”. Polega ona na wysyłaniu do Rodaków zamieszkałych poza granicami kraju, własnoręcznie wykonanych, głównie przez dzieci kartek świątecznych. W okazji Świąt Wielkanocnych kartki własnoręcznie wykonali oraz zaadresowali uczniowie klasy 4c. Pomimo, że do Świąt pozostało jeszcze sporo czasu, wolontariusze potrzebują około miesiąca, aby dostarczyć je do Rodaków mieszkających poza granicami Polski.
12 stycznia odbył się etap rejonowy Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, w którym naszą szkołę reprezentowało aż pięcioro uczniów:
Magdalena Gwiżdż (7f),
Paulina Sordyl (7f),
Mieszko Zacny (6a),
Mikołaj Kudzia (7h),
Karol Krzanak (kl. 8f).
Test konkursowy był niezwykle trudny, składał się z pytań dotyczących historii Polski oraz historii wojskowości. Tym bardziej jesteśmy dumni z naszych uczniów i cieszymy się, że Magdalena Gwiżdż i Mieszko Zacny zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego.
Warto także podkreślić, że nasi uczniowie to jedyni uczniowie z gminy Andrychów, którzy zakwalifikowali się do kolejnego etapu Konkursu.
Opiekun: p. Monika Dudka
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie, który odbędzie się 17 marca.
3 grudnia odbył się etap rejonowy Małopolskiego Konkursu Historycznego. W tym roku szkolnym uczniowie muszą zmierzyć się z tematem „Od powstania państwa polskiego do ostatniego Piasta na polskim tronie. Proces budowy kraju i początki narodu polskiego.” Poza szczegółową wiedzą akademicką dotyczącą historii średniowiecznej Polski, uczestnicy muszą wykazać się znajomością całej podstawy programowej z historii – od starożytności do czasów współczesnych.
W etapie rejonowym naszą szkołę reprezentowała uczennica klasy 7f Magdalena Gwiżdż, która uzyskała imponujący wynik 92 % i zakwalifikowała się do etapu wojewódzkiego.
Życzymy powodzenia w kolejnym etapie, który odbędzie się 23 lutego w Krakowie.
Opiekun: p. Monika Dudka
W dniu 7 grudnia uczniowie klas 4c i 4dudali się do Teatru Ludowego do Krakowa na spektakl „Pyza na polskich dróżkach”. Obejrzeli wędrówki rezolutnej, tryskającej dobrym humorem Pyzy, która uciekła ze stolicy, żeby wędrować po Polsce. Dzięki jej fascynującym przygodom widzowie mogli podziwiać piękno ojczystego krajobrazu, poznawać wybrane regiony Polski, tradycje, zwyczaje, sztukę ludową, polskie tańce narodowe. Widowisko oparte na poemacie Hanny Januszewskiej i ludowych piosenkach pochodzących z różnych regionów kraju, jest barwną, roztańczoną i rozśpiewaną lekcją polskiej geografii, historii, muzyki i przyrody. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z tego wyjazdu i wrócili pełni wspaniałych wrażeń.
Opiekunowie: p. Monika Dudka, p. Alicja Górska, p. Alicja Kania
17 listopada odbył się etap szkolny Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza
i dzieje oręża polskiego”. Jak co roku, konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów. W tym roku uczestnicy musieli zmierzyć się z tematem „Od Obertyna do Wiednia”. Test konkursowy był niezwykle trudny, składał się z pytań dotyczących historii Polski oraz historii wojskowości. Tym bardziej cieszymy się, że do etapu rejonowego konkursu zakwalifikowało się aż pięcioro naszych uczniów.
Są to:
Magdalena Gwiżdż (7f),
Paulina Sordyl (7f),
Mieszko Zacny (6a),
Mikołaj Kudzia (7h),
Karol Krzanak (8f).
Opiekun: p. Monika Dudka.
Gratulujemy!
16 listopada odbył się etap szkolny Małopolskiego Konkursu Historycznego, do którego przystąpiła liczna grupa uczniów z klas 5 – 8. W tym roku uczniowie musieli zmierzyć się z tematem „Od powstania państwa polskiego do ostatniego Piasta na polskim tronie. Proces budowy kraju i początki narodu polskiego”. Pytania konkursowe dotyczyły ponadto całego materiału nauczania historii w klasach 4 – 8. Próg procentowy, który dawał uczniom awans do kolejnego etapu był w tym roku bardzo wysoki. Tym bardziej cieszymy się, że nasza uczennica Magdalena Gwiżdż z klasy 7f zakwalifikowała się do etapu rejonowego, który odbędzie się 3 grudnia.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka.
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie.
26 października uczniowie klasy 4c wzięli udział w wycieczce do skansenu w Wygiełzowie.
Wycieczka rozpoczęła się od warsztatów garncarskich, podczas których uczniowie zapoznali się
z technikami ręcznego formowania naczyń z gliny i ich zdobienia oraz z tradycyjnymi wyrobami garncarskimi. Uczniowie dowiedzieli się, skąd się bierze glina, do czego służyły dwojaki i dlaczego ulepioną z gliny miskę trzeba wypalić w bardzo gorącym piecu żeby, była twarda. Przede wszystkim jednak spróbowali swoich sił w lepieniu i toczeniu na kole garncarskim.
Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego
w Wygiełzowie. Wszystkie obiekty znajdujące się na terenie skansenu stanowią zabytki budownictwa i wyposażenia w sprzęt z końca XVIII oraz I i II połowy XIX wieku. W skład skansenu wchodzą 23 obiekty budowlane. Uczniowie zwiedzili m.in. dom miejski z Chrzanowa z 1804 r., chałupę sołtysa z Przegini Duchownej z 1862 r., zabytkowy kościół z Ryczowa z początku XVII wieku, czy dwór z Drogini. Przewodnik ciekawie opowiadał o tym, jak wyglądało codzienne życie dawnych mieszkańców wsi.
Wszyscy w dobrych nastrojach wrócili do Andrychowa.
3 listopada 102 urodziny będzie obchodził pan Mieczysław Frąckiewicz (John Franklin), ostatni mieszkający w Wielkiej Brytanii lotnik Polskich Sił Powietrznych, który za czyny bojowe odznaczony został Krzyżem Walecznych. Pan Mieczysław urodził się w 1919 r. we wsi Sopoćkinie leżącej w powiecie augustowskim. Był zesłańcem syberyjskim, który wraz z Armią Andersa przybył na Bliski Wschód. Zgłosił się do służby w lotnictwie i w kwietniu 1943 r. przybył do Wielkiej Brytanii. Po ukończeniu szkolenia na radiooperatora otrzymał przydział do 304 Dywizjonu. Swój pierwszy lot wykonał 21 sierpnia 1944 r., do końca wojny było ich 26. Na szczególną uwagę zasługuje ten z 2 kwietnia 1945 r., gdy jego załoga zatopiła niemiecką łódź podwodną, U-Boota U-321.
Z okazji 102 urodzin Pana Mieczysława Frąckiewicza uczniowie klasy 4c wykonali i wysłali do niego kartkę urodzinową.
W czwartek 21 października uczniowie klas 8d i 8f wraz z opiekunami udali się na wycieczkę do Muzeum Byłego Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Auschwitz – Birkenau. Zwiedzanie obejmowało obozy Auschwitz I oraz Auschwitz II Birkenau – miejsca, które stały się symbolem nazistowskich zbrodni i Holocaustu – eksterminacji narodu żydowskiego.
Obóz Auschwitz I to miejsce, gdzie naziści utworzyli pierwszy obóz dla mężczyzn i kobiet, tu miały miejsce pierwsze eksperymenty uśmiercania przy użyciu Cyklonu B, tu Niemcy mordowali pierwsze masowe transporty Żydów, tu prowadzili pierwsze zbrodnicze eksperymenty na więźniach, tu wykonywali większość egzekucji przez rozstrzelanie, tutaj też mieścił się centralny areszt obozowy w bloku nr 11 dla więźniów z wszystkich części obozowego kompleksu, a także główna komendantura obozu i większość biur SS. Stąd władze obozowe kierowały dalszą rozbudową kompleksu obozowego.
W obozie Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których zamordowano około miliona Żydów. Birkenau był jednocześnie największym obozem zagłady. Na blisko 200 hektarach zachowały się ruiny komór gazowych i miejsca wypełnione ludzkimi prochami, prymitywne baraki więźniarskie oraz kilometry obozowego ogrodzenia i dróg.
„Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej powtórne przeżycie”.
To najważniejsza lekcja, którą powinniśmy wynieść z wycieczki do miejsca, które na każdego działa inaczej, ale każdego zmusza do refleksji i zadumy.
We wrześniu, już po raz piąty uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem p. Marty Paczyńskiej i p. Moniki Dudki, wzięli udział w ogólnopolskiej akcji „Kartka dla Powstańca”. Jak co roku uczniowie samodzielnie wykonali i napisali kartki pocztowe do żyjących Powstańców Warszawskich.
Powstanie Warszawskie zapisało się na kartach historii jako jedno z najważniejszych wydarzeń kształtujących polską tożsamość. Było uosobieniem kluczowych wartości, takich jak patriotyzm, wolność czy determinacja w przeciwstawianiu się wrogom. Niestety, wśród kolejnych pokoleń świadomość jego znaczenia stopniowo zanika. W tym samym czasie odchodzą od nas ostatni Powstańcy, którzy pełnią fundamentalną rolę w podtrzymywaniu pamięci, przedstawiając wydarzenia tamtych dni z bezpośredniej perspektywy. Ludzie Ci zasłużyli na naszą wdzięczność, pamięć i szacunek – akcja „Kartka dla Powstańca” pozwala każdemu na wyrażenie tego w symboliczny sposób.
Akcja ta organizowana jest od 2014 roku. To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego poprzez wysłanie im samodzielnie wykonanych kartek, albumów, czy innych pamiątek. Można to zrobić przez 63 dni, od 1 sierpnia do 2 października, czyli tyle ile trwało Powstanie Warszawskie.
Za pośrednictwem kampanii chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową
w Polsce i poza jej granicami, a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego bohaterach przez cały rok.
„Kredkobranie” ma być odpowiedzią na te potrzeby, a równocześnie ma pokazać zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej polskim dzieciom i młodzieży, że ich przyjaciele z Ojczyzny pamiętają o nich i w miarę swoich możliwości chcą im pomóc. Chcemy, aby na twarzach naszych najmłodszych kresowych Rodaków pojawił się uśmiech.
Uczniowie naszej szkoły zebrali i wysłali w ramach akcji duże pudełko przyborów szkolnych. Zebrane dary trafią do polskich szkół i ośrodków edukacyjnych na Litwie, Białorusi i na Ukrainie.
Już wielokrotnie uczniowie naszej szkoły odnosili sukcesy w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”. Podobnie było w tym roku z radością informujemy, że czterech naszych uczniów zdobyło tytuł laureata tego konkursu!
Są to:
Magdalena Gwiżdż (kl. 6f)
Iwo Babiński (kl. 8b)
Hubert Rupik (kl. 8b
Antoni Zajdel (kl. 8b)
W tegorocznej edycji uczniowie mierzyli się z tematem „Od Cedyni do Orszy 972 – 1514”. Test konkursowy był niezwykle trudny, składał się z pytań dotyczących historii Polski oraz historii wojskowości. Celem konkursu od lat jest kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych młodego pokolenia oraz popularyzowanie wśród młodzieży tematyki historii wojskowości.
Ten sukces to wynik olbrzymiej pracowitości młodych ludzi, prawdziwej pasji i szacunku do historii Polski. Jesteśmy pełni podziwu wobec naszych uczniów, że w trudnym roku pandemii znaleźli siłę i chęci do zgłębiania tak trudnego i wymagającego materiału.
Warto zaznaczyć, że nasza szkoła jest jedyną szkołą w gminie, która co roku odnosi tak wspaniałe sukcesy w wymienionym konkursie. Andrychowska „Czwórka” jest także jedną z nielicznych szkół
w Małopolsce, z których do etapu wojewódzkiego konkursu awansuje tak liczna reprezentacja uczniów.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
Gratulujemy naszym uczniom – Milenie Jaworskiej (klasa 8d) i Wiktorowi Majewskiemu (klasa 8a) uzyskania tytułu finalistów Tematycznego Konkursu Historycznego „Polscy żołnierze w obronie wolnego świata 1939 – 1940”.
Etap wojewódzki Konkursu odbył się 15 kwietnia w Centrum Edukacyjnym „Przystanek Historia” w Krakowie. Polegał on na ustnym zaprezentowaniu pracy, którą uczniowie przygotowywali do etapu rejonowego.
Milena zmierzyła się z tematem „Z Andrychowa pod Tobruk. Wojenne losy synów Ziemi Andrychowskiej – żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich”. Wiktor w pracy „Do końca wierni Polsce. Wojenne losy braci Herzogów”, zdecydował się opisać historię jednej z najsłynniejszej w naszym regionie rodziny.
Nasi uczniowie bardzo dobrze wypadli przed wojewódzką komisją konkursu, odpowiadając na trudne pytania dotyczące historii XX wieku.
Opiekun: p. Monika Dudka
Gratulujemy!
Jeśli chcesz zmienić przyszłość, cofnij się i „POWRÓĆ DO PRZESZŁOŚCI”.
Podróż w czasie otworzy Ci oczy i inaczej spojrzysz na swoje życie.
Czy Maria Skłodowska – Curie „może ocalić” Twoją babcię?
Czy Mikołaj Kopernik byłby pierwszym youtuberem?
Czy Adam Mickiewicz uważany za jednego z największych wieszczów narodowych mógłbystanąć na scenie z najbardziej znanym hip – hopowcem lub raperem?
Odpowiedzi na te i inne pytania poznali dziś uczniowie klas 4b, 4c, 5c i 5d, którzy udali się na wycieczkę do Centrum Kultury w Oświęcimiu na musical „Nazywam się … Powrót do przeszłości. Czy mogę zmienić świat?”
Współczesna młodzież może mieć monumentalny problem z wyborem swojego MENTORA czy AUTORYTETU. Musical miał pokazać młodemu widzowi, w jaki sposób może poszerzać swoje horyzonty, a także podkreślić, że to co zrobi teraz może mieć odzwierciedlenie w przyszłości.
Było to wzruszające i ekscytujące widowisko muzyczne z elementami dobrego humoru o SŁAWNYCH RODAKACH i ich zaistnieniu w historii, nauce oraz poezji.
Naszą wycieczką na musical promujący postać Mikołaja Kopernika, zainaugurowaliśmy uroczyste szkolne obchody 550. rocznicy urodzin Patrona Szkoły.
Opiekunowie: Aleksandra Kowina, Monika Dudka, Joanna Rychter, Beata Sordyl, Ewa Kurek, Alicja Kania, Katarzyna Zacharska