Ustawienia dostępności strony
większy tekst mniejszy tekst kontrast negatyw domyślne zamknij13 czerwca uczniowie klasy 7c pod opieką p. Moniki Dudki oraz p. Magdaleny Kalinowskiej –Murzyn wzięli udział w wycieczce do Wygiełzowa i Regulic. Naszym pierwszym celem było zwiedzanie zamku Lipowiec, którego początki sięgają wczesnego średniowiecza. Kolejnym punktem wycieczki była przejażdżka Lokalną Koleją Drezynową – zabytkową linią numer 103, która jest jedną z najbardziej urokliwych atrakcji Małopolski. Jest to jeden z najpiękniejszych szlaków kolejowych w Polsce, pełen bogactwa przyrodniczego i geologicznego. Nasza trasa wiodła od stacji Regulice najpierw w jednym kierunku, do stacji Nieporaz, a potem w drugą stronę – do Alwerni. Jak było? Fenomenalnie! Być może jeszcze tam wrócimy.
Z dumą informujemy, że nasza uczennica Aleksandra Gondko z klasy 7d reprezentowała dziś Szkołę w etapie wojewódzkim Konkursu Historycznego „Kazimierz Wielki i jego czasy”. Etap wojewódzki konkursu odbył się w Zespole Szkoły i Przedszkola w Złotej. Gratulujemy Oli ogromnej wiedzy i sukcesu. Życzymy powodzenia w kolejnych konkursach.
Opiekun: p. Monika Dudka
I miejsce – Michał Kobylec (8a)
II miejsce – Natalia Płonka (8b)
III miejsce – Emil Wdowik (8b)
Gratulujemy!
Klasy 4:
I miejsce – Kacper Wolanin (4b)
II miejsce – Kornela Karcz (4b), Stanisław Kobielus (4a)
III miejsce – Maja Król (4a)
Klasy 5:
I miejsce – Michalina Warchoł (5b)
II miejsce – Dawid Ocieczek (5c)
III miejsce – Dominik Kobylec (5a), Jakub Cinal (5b), Tomasz Toma (5b)
Klasy 6:
I miejsce – Jakub Warchał (6a)
II miejsce – Natalia Gondko (6c), Kacper Mokwa (6c)
III miejsce – Stanisław Korbel (6c)
Klasy 7:
I miejsce – Aleksandra Gondko (7d)
II miejsce – Filip Adamczyk (7d)
III miejsce – Maja Żyła (7c)
Klasy 8:
I miejsce – Artur Puta (8b)
II miejsce – Szymon Górny (8d)
III miejsce – Michał Kobylec (8a), Gabriela Kowalska (8d)
Gratulujemy!
„Musimy sobie i światu postawić pytanie, ile prawdy o strasznych doświadczeniach totalitaryzmu udało nam się przekazać młodszym pokoleniom. Myślę, że dużo, ale nie dość”.
W. Bartoszewski
W dniu 22 maja uczniowie klasy 8c i 8d pod opieką p. Moniki Dudki, p. Ewy Kurek i p. Lilianny Kuśnierz wzięli udział w wyjątkowym wydarzeniu – spotkaniu z p. Bogdanem Bartnikowskim – Ocalałym z niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz – Birkenau. Spotkanie odbyło się w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holocauście w Oświęcimiu, w ramach projektu „Żebym zdążył to opowiedzieć”.
Pan Bogdan – urodzony w 1932 r. w Warszawie, trafił do Auschwitz w czasie Powstania Warszawskiego. Miał 12 lat, kiedy w nocy z 11 na 12 sierpnia 1944 roku znalazł się z mamą na rampie KL Auschwitz – Birkenau. Przebywał najpierw w bloku dziecięcym obozu kobiecego, następnie w sektorze B11a obozu męskiego, gdzie byli więzieni chłopcy z Warszawy. 11 stycznia 1945 r. został razem z matką ewakuowany do Berlina – Blankenburga (komando robocze obozu Sachsenhausen), gdzie do wyzwolenia w dniu 22 kwietnia 1945 r. pracował przy odgruzowaniu miasta. Po wojnie powrócił wraz z matką do Warszawy. W Powstaniu Warszawskim stracił ojca.
Jego opowieść była jednym z najbardziej poruszających świadectw cierpienia dziecka wobec piekła wojennej i obozowej rzeczywistości. Spotkanie było okazją do pogłębienia wiedzy historycznej, dostarczyło wielu przeżyć i wzruszeń.
Dziękujemy za tę cenną lekcję historii.
21 maja w naszej Szkole po raz kolejny odbyła się Żywa Lekcja Historii. Temat „Tysiąclecie Królestwa Polskiego” idealnie wpisywał się w tegoroczne obchody 1000 – lecia koronacji Bolesława Chrobrego. Prowadzący w barwny i humorystyczny sposób przekazał nam wiele ciekawych informacji dotyczących początków Państwa Polskiego, początków chrześcijaństwa, panowania Mieszka I i pierwszego króla Polski – Bolesława Chrobrego. W roli aktorów wystąpili uczniowie i nauczyciele, którzy chętnie zakładali przygotowane dla nich kostiumy i rekwizyty. Ciekawa i humorystyczna opowieść, a także wykorzystanie prawdziwych eksponatów i strojów z epoki pozostawiły w uczniach przekonanie, że historia nie przeminęła, ale jest fascynującą przygodą, w której mogą wziąć udział.
Nasza Szkoła otrzymała dyplom na udział w akcji „Żonkile”. Jest to akcja społeczno – edukacyjna organizowana przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Jej celem jest upamiętnienie rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, która przypada 19 kwietnia. Nazwa akcji nawiązuje do kwiatów, które ostatni przywódca powstania Marek Edelman składał do końca życia pod Pomnikiem Bohaterów Getta, aby oddać hołd poległym towarzyszom. Żonkile stały się w ten sposób symbolem walki o godność i człowieczeństwo w okupowanej przez Niemców Warszawie.
Z dumą informujemy, że nasi uczniowie – Aleksandra Gondko i Filip Adamczyk z klasy 7d zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego III Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Kazimierz Wielki i jego czasy”. Młodym historykom gratulujemy ogromnej wiedzy z dziedziny średniowiecza, dzięki której rozwiązali nawet najbardziej szczegółowe zadania konkursowe.
Życzymy powodzenia w kolejnym etapie, który odbędzie się 5 czerwca.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
Uczniowie klas 7c i 7d uczcili 110. rocznicę urodzin Józefa Witka – lotnika z Andrychowa, który poległ podczas II wojny światowej.
Józef Witek urodził się 21 kwietnia 1915 roku, zginął 15 sierpnia 1944 roku. Był plutonowym lotnictwa Wojska Polskiego oraz Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie. W 1944 roku zgłosił się na ochotnika do 1586. Eskadry do Zadań Specjalnych, która dokonywała lotów z dostawami dla powstańczej Warszawy. 15 sierpnia 1944 roku, po dokonaniu zrzutu jego samolot został ostrzelany przez Niemców, a cała załoga zginęła. Józef Witek został pośmiertnie odznaczony licznymi medalami, w tym orderem Virtuti Militari. W tym roku przypada 110. rocznica urodzin naszego lokalnego Bohatera.
Młodzież odwiedziła miejsca pamięci związane z Józefem Witkiem i rozwiązała karty pracy dotyczące życia pilota. Z pewnością była to niecodzienna lekcja historii.
Tradycją naszej Szkoły są coroczne sukcesy uczniów w konkursach historycznych. Także w tym roku nie mogło być inaczej. Czworo naszych uczniów – Aleksandra Gondko (kl. 7d), Jakub Warchał (kl. 6a), Filip Wrona (kl. 7c) oraz Artur Puta (kl. 8b) uzyskali tytuły FINALISTÓW Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”. Młodzi historycy od września przygotowywali się do konkursu, brawurowo przechodząc przez etap szkolny i wojewódzki oraz kwalifikując się do etapu ponadwojewódzkiego. Warto podkreślić, że ranga FINALISTY to nie tylko prestiżowy tytuł, ale także punkty, które będą brane pod uwagę w rekrutacji do szkół średnich.
Sukcesy są wynikiem pasji i olbrzymiej pracowitości młodych ludzi, którzy wciąż mają siłę i chęci do zgłębiania tak trudnego i wymagającego materiału.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
Gratulujemy naszym historykom wspaniałego wyniku i życzymy kolejnych sukcesów!
Uczniowie naszej Szkoły ponownie włączyli się w ogólnopolską akcję wykonywania kartek świątecznych w ramach „Wielkanocnej Paczki dla Bohatera”. Celem akcji jest pomoc wszystkim osobom walczącym o wolną Polskę, kombatantom II wojny światowej, przedstawicielom podziemia niepodległościowego, opozycjonistom czasów PRL, weteranom misji ONZ oraz współczesnych misji zagranicznych Wojska Polskiego. Organizacja przygotowuje i dostarcza paczki na Święta, pomaga w zakupach codziennych, wizytach u lekarzy i w urzędach, generalnie w codziennych sprawach. Nasza młodzież postanowiła włączyć się w to piękne dzieło poprzez przygotowanie kartek wielkanocnych, które zostaną dołączone do paczek.
17 grudnia w Świnnej Porębie odbył się etap wojewódzki Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, w którym naszą Szkołę reprezentowało aż 11 uczniów. Tegorocznym tematem zmagań są lata 1921 – 1956 – od traktatu ryskiego do żołnierzy niezłomnych. Z dumą informujemy, że 2 naszych uczniów zakwalifikowało się do etapu ponadwojewódzkiego konkursu.
Są to Aleksandra Gondko (kl. 7d) i Jakub Warchał (kl. 6a).
Opiekunem naukowym uczniów jest p. M. Dudka.
Gratulujemy wszystkim naszym uczniom, którzy zakończyli swoje zmagania w etapie wojewódzkim, ponieważ wykazali się ogromną wiedzą i zdobyli imponujący wynik punktowy.
14 i 21 listopada listopada uczniowie klas ósmych uczestniczyli w wyjeździe do Miejsca Pamięci – Muzeum Byłego Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz – Birkenau. Zwiedzanie obejmowało obozy Auschwitz I oraz Auschwitz II Birkenau – miejsca, które stały się symbolem nazistowskich zbrodni i Holocaustu – eksterminacji narodu żydowskiego.
Obóz Auschwitz I to miejsce, gdzie naziści utworzyli pierwszy obóz dla mężczyzn i kobiet, tu miały miejsce pierwsze eksperymenty uśmiercania przy użyciu Cyklonu B. To tutaj Niemcy mordowali Żydów przywożonych w pierwszych masowych transportach, prowadzili pierwsze zbrodnicze eksperymenty na więźniach, wykonywali większość egzekucji przez rozstrzelanie, tutaj też mieścił się centralny areszt obozowy w bloku nr 11 dla więźniów z wszystkich części obozowego kompleksu, a także główna komendantura obozu i większość biur SS.
W obozie Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których zamordowano około miliona Żydów. Na blisko 200 hektarach zachowały się ruiny komór gazowych i miejsca wypełnione ludzkimi prochami, prymitywne baraki więźniarskie oraz kilometry obozowego ogrodzenia i dróg.
„Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej powtórne przeżycie”.
To najważniejsza lekcja, którą powinniśmy wynieść z wycieczki do miejsca, które na każdego działa inaczej, ale każdego zmusza do refleksji i zadumy.
Miło nam poinformować, że nasi uczniowie – Amelia Susfał z klasy 8b oraz Albert Nikliborc z klasy 8d zakwalifikowali się do etapu rejonowego Małopolskiego Konkursu Historycznego. Temat tegorocznej edycji to: „Zmierzch i upadek Rzeczypospolitej czyli okres od 1696 do 1797”. Pytania konkursowe dotyczyły ponadto całego materiału nauczania historii w klasach 4 – 8.
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie.
Opiekun: p. Monika Dudka
Ogłaszamy wyniki:
I miejsce – Jakub Wrona (kl. 6a), fotografia „Pamięć i Wdzięczność”
II miejsce
Amelia Susfał (kl. 8b), fotografia „Świadek początków naszego Miasta”
Jakub Bereta (kl. 8c), fotografia„Grób Kosvitzkich”
III miejsce
Julia Sordyl (kl. 5c), fotografia „Andrychowski symbol wolności od rozbiorów po niepodległość”,
Stanisław Korbel (kl. 6c), fotografia „Za wolność naszą i waszą. Pamiętamy”
Wyróżnienie
Lilianna Mizera (kl. 8a), fotografia „Milczący świadek odzyskania niepodległości”
Gratulujemy i dziękujemy za liczny udział w konkursie.
Laureaci zostaną nagrodzeni podczas uroczystej Wieczornicy Patriotycznej w dniu 6 listopada.
Organizatorki:
p. Monika Dudka i p. Marta Paczyńska
„Musimy sobie i światu postawić pytanie, ile prawdy o strasznych doświadczeniach totalitaryzmu udało nam się przekazać młodszym pokoleniom. Myślę, że dużo, ale nie dość”.
W. Bartoszewski
W dniu 23 października uczniowie klasy 8a i 8b pod opieką p. Moniki Dudki i p. Ewy Kurek wzięli udział w wyjątkowym wydarzeniu – spotkaniu z p. Bogdanem Bartnikowskim – Ocalałym z niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz – Birkenau. Spotkanie odbyło się w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holocauście w Oświęcimiu, w ramach projektu „Żebym zdążył to opowiedzieć”.
Pan Bogdan – urodzony w 1932 r. w Warszawie, trafił do Auschwitz w czasie Powstania Warszawskiego. Miał 12 lat, kiedy w nocy z 11 na 12 sierpnia 1944 roku znalazł się z mamą na rampie KL Auschwitz – Birkenau. Przebywał najpierw w bloku dziecięcym obozu kobiecego, następnie w sektorze B11a obozu męskiego, gdzie byli więzieni chłopcy z Warszawy. 11 stycznia 1945 r. został razem z matką ewakuowany do Berlina – Blankenburga (komando robocze obozu Sachsenhausen), gdzie do wyzwolenia w dniu 22 kwietnia 1945 r. pracował przy odgruzowaniu miasta. Po wojnie powrócił wraz z matką do Warszawy. W Powstaniu Warszawskim stracił ojca.
Jego opowieść była jednym z najbardziej poruszających świadectw cierpienia dziecka wobec piekła wojennej i obozowej rzeczywistości. Spotkanie było okazją do pogłębienia wiedzy historycznej, dostarczyło wielu przeżyć i wzruszeń.
Dziękujemy za tę cenną lekcję historii.
We wrześniu, już po raz piąty, uczniowie naszej Szkoły wzięli udział w akcji „Kredkobranie”. Jest to akcja charytatywna, w którą mogą włączyć się całe szkoły, poszczególne klasy, ale również środowiska i osoby indywidualne. Dzieci i młodzież o polskich korzeniach, mieszkające na terenie dawnych Kresów potrzebują naszej pomocy w postaci przyborów szkolnych oraz materiałów plastycznych.
„Kredkobranie” ma być odpowiedzią na te potrzeby, a równocześnie ma pokazać zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej polskim dzieciom i młodzieży, że ich przyjaciele z Ojczyzny pamiętają o nich i w miarę swoich możliwości chcą im pomóc. Chcemy, aby na twarzach naszych najmłodszych kresowych Rodaków pojawił się uśmiech.
Uczniowie naszej szkoły zebrali i wysłali w ramach akcji duże pudełko przyborów szkolnych. Zebrane dary trafią do polskich szkół i ośrodków edukacyjnych na Kresach.
14 czerwca uczniowie klasy 6c pod opieką p. Moniki Dudki i p. Magdaleny Kalinowskiej – Murzyn udali się na ostatnią w tym roku szkolnym wycieczkę wyjazdową do Krakowa.
Celem wycieczki było zwiedzenie wystawy multimedialnej „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo”, którą od maja do września można oglądać w Krakowie. Po raz pierwszy w historii Muzea Watykańskie, pod których patronatem odbywa się wystawa, wydały zgodę na tak szeroko zakrojone wykorzystanie zdjęć pochodzących ze zleconej przez nie najbardziej zaawansowanej technologicznie kampanii fotograficznej. Dzięki temu po raz pierwszy w historii Kaplicę Sykstyńską można zobaczyć poza Watykanem. Wystawa przenosi uczestników w świat renesansu i opowiada o artystach, którzy wtedy tworzyli. W immersyjnej sali, w skali 1:1 twórcy odtworzyli wnętrze Kaplicy. Odpowiednio skonstruowany spektakl wsparty dźwiękiem; muzyka i ogromne powiększenia fresków, zostały odpowiednio skomponowane i dobrane przez historyków sztuki pracujących dla Muzeów Watykańskich.
Po zwiedzeniu wystawy uczniowie udali się znajdującego się nieopodal Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest to najstarszy tego typu obiekt w Polsce, który gromadzi tysiące roślin na powierzchni ponad 10 hektarów. Oprócz rodzimych gatunków roślin, można w nim znaleźć wiele egzotycznych okazów, które wprowadziły nas w wakacyjny klimat.
I miejsce – Mieszko Zacny (klasa 8a)
II miejsce – Amelia Bartosz (klasa 8b), Wiktor Nowak (klasa 8a)
Gratulacje!
Klasy IV
I miejsce – Dawid Ocieczek (klasa 4c)
II miejsce – Michalina Warchoł (klasa 4b)
III miejsce – Julia Sordyl (klasa 4c)
Klasy V
I miejsce – Jakub Warchał (klasa 5a)
II miejsce – Adam Sośniecki, Konrad Wardzyński (klasa 5a)
III miejsce – Natalia Gondko (klasa 5c)
Klasy VI
I miejsce – Aleksandra Gondko (klasa 6d)
II miejsce – Wojciech Rusinek, Filip Wrona (klasa 6c)
III miejsce – Maja Żyła (klasa 6c)
Klasy VII
I miejsce – Gabriela Kowalska (klasa 7d)
II miejsce – Amelia Susfał, Sebastian Toma (klasa 7b)
III miejsce – Michał Kobylec (klasa 7a)
Klasy VIII
I miejsce – Amelia Bartosz (klasa 8b)
II miejsce – Mieszko Zacny (klasa 8a)
III miejsce – Wiktor Nowak (klasa 8a)
Klasy IV – V
I miejsce – Jan Drąg, Jakub Warchał (klasa 5a)
II miejsce – Olaf Łysoń, Szymon Rożek (klasa 5b)
III miejsce – Mateusz Piwowarczyk, Adam Sośniecki (klasa 5a)
Klasy VI – VIII
I miejsce – Renata Miodońska, Zuzanna Pustelnik (klasa 7c)
II miejsce – Gabriela Kowalska, Zuzanna Jończyk (klasa 7d)
III miejsce – Agata Mizera, Kamil Hajost (klasa 7b)
Gratulacje!
Z dumą informujemy, że nasi uczniowie – Aleksandra Gondko, Filip Adamczyk i Mieszko Zacny uzyskali dziś tytuły FINALISTÓW II Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Kazimierz Wielki i jego czasy”. Etap wojewódzki konkursu odbył się w Zespole Szkoły i Przedszkola w Złotej. Gratulujemy im ogromnej wiedzy i sukcesu. Życzymy powodzenia w kolejnych konkursach.
Opiekun: p. Monika Dudka
Z dumą informujemy, że nasza uczennica Gabriela Kowalska została laureatką IV Edycji Międzynarodowego Konkursu „Niedźwiedź Wojtek – żołnierz gen. Andersa”.
Celem Konkursu jest przypomnienie i utrwalenie historii bitwy pod Monte Cassino, która na dziesiątki lat stała się symbolem bohaterstwa i nieugiętej woli Polaków w odzyskaniu niepodległości. Konkurs organizowany przez Instytut Pamięci Narodowej cieszy się dużym zainteresowaniem – w tym roku wpłynęło na niego prawie 500 prac z całego świata!
Jesteśmy dumni, że w gronie laureatów znalazła się nasza uczennica.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
Z dumą informujemy, że nasi uczniowie – Aleksandra Gondko (6d), Filip Adamczyk (6d) i Mieszko Zacny (8a) zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego II Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Kazimierz Wielki i jego czasy”. Młodym historykom gratulujemy ogromnej wiedzy z dziedziny średniowiecza, dzięki której rozwiązali nawet najbardziej szczegółowe zadania konkursowe.
Życzymy powodzenia w kolejnym etapie, który odbędzie się 5 czerwca.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
26 kwietnia w Auli Głównej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie odbyło się uroczyste zakończenie konkursów organizowanych przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, które było połączone z wręczeniem zaświadczeń dla laureatów. Uczestniczyła w nim nasza uczennica Aleksandra Gondko z klasy 6d, która została laureatką XXIX Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego im. majora Marka Gajewskiego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”.
Gratulujemy Oli ogromnej wiedzy i życzymy dalszych sukcesów.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
W dniu 16 kwietnia chętni uczniowie z klas VI – VIII pod opieką p. Moniki Dudki i p. Magdaleny Kalinowskiej – Murzyn wzięli udział w wycieczce „Śladami Jana Matejki” do Krakowa.
Jan Matejko, którego obrazy wszyscy pamiętamy z podręczników szkolnych to nie tylko ogromny talent malarski. Był także kochającym ojcem i mężem, szczerym i oddanym przyjacielem, patriotą, znakomitym nauczycielem i Krakowianinem, który bardzo kochał swoje miasto. Stąd cel naszej wycieczki – Kraków, którego zwiedzanie rozpoczęliśmy od budynku Akademii Sztuk Pięknych przy placu Matejki oraz pomnika artysty obok Barbakanu. Przeszliśmy też przez Bramę Floriańską, na której znajduje się herb Krakowa według jego projektu. Aby dowiedzieć się więcej o zawodowym i rodzinnym życiu artysty, odwiedziliśmy Muzeum w jego dawnym domu znajdujące się przy ul. Floriańskiej, w którym mieszkał wraz z rodziną niemal całe swoje życie. Wystawa, którą można tam oglądać daje możliwość wejrzenia w życie prywatne i warsztat artysty. Niesamowite wrażenie robi pracownia malarza, która wygląda tak, jakby mistrz wyszedł tylko na chwilę i zaraz miał do niej wrócić. Kolejnym punktem zwiedzania była Galeria Sztuki w Sukiennicach, w której wiszą największe dzieła Matejki – „Hołd Pruski” i „Bitwa pod Racławicami”. To właśnie te obrazy dodawały otuchy Polakom żyjącym pod zaborami i czekającym na Niepodległość. Szczególne wrażenie zrobiły na nas rozmiary obrazów oraz wierne odwzorowanie szczegółów i emocji postaci. Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że Jan Matejko „życie swoje i geniusz poświęcił służbie Ojczyźnie, a narodowi zostawił żywy kształt jego historii zaklęty w obrazach”.
5 kwietnia w naszej Szkole odbyła się Żywa Lekcja Historii „XVII wiek”. Rekonstruktor w barwny i humorystyczny sposób przekazał nam wiele ciekawych informacji dotyczących m.in. uzbrojenia wojsk szwedzkich, polskich oraz techniki i taktyki wojen prowadzonych w XVII wieku. Uczniowie mogli dosłownie poczuć ciężar umundurowania i spróbować swoich sił w zaaranżowanej walce.
14 marca w Krakowie odbył się etap ponadwojewódzki Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego ”Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, w którym naszą Szkołę reprezentowało aż 5 uczniów, którzy brawurowo przeszli przez wcześniejsze etapy rywalizacji.
Z dumą informujemy, że Aleksandra Gondko została LAUREATKĄ tego Konkursu. Tytuł FINALISTY wywalczyli Mieszko Zacny, Artur Puta, Filip Adamczyk i Filip Wrona.
Warto podkreślić, że nasi uczniowie byli jedynymi reprezentantami gminy Andrychów na tym etapie rywalizacji.
Sukcesy uczniów andrychowskiej „Czwórki” w tym prestiżowym Konkursie są już prawdziwą wizytówką naszej placówki, która co roku odnosi w nim wspaniałe wyniki. Celem konkursu od lat jest kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych młodego pokolenia oraz popularyzowanie wśród młodzieży tematyki historii wojskowości. Sukcesy są wynikiem pasji i olbrzymiej pracowitości młodych ludzi, którzy wciąż mają siłę i chęci do zgłębiania tak trudnego i wymagającego materiału.
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
Gratulujemy naszym historykom wspaniałego wyniku i życzymy kolejnych sukcesów!
„Musimy sobie i światu postawić pytanie, ile prawdy o strasznych doświadczeniach totalitaryzmu udało nam się przekazać młodszym pokoleniom. Myślę, że dużo, ale nie dość”.
W. Bartoszewski
W dniu 13 marca uczniowie klasy 8a pod opieką p. Moniki Dudki i p. Małgorzaty Czaickiej wzięli udział w wyjątkowym wydarzeniu – spotkaniu z p. Zdzisławą Włodarczyk – ocalałą z niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz – Birkenau. Spotkanie odbyło się w Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holocauście w Oświęcimiu, w ramach projektu „Żebym zdążył to opowiedzieć”.
Pani Zdzisława Włodarczyk w sierpniu 1944 r. po wybuchu Powstania Warszawskiego razem z rodzicami i młodszym bratem trafiła do obozu Auschwitz. Umieszczono ich w Birkenau: ojciec był w obozie męskim, a mama i dzieci w obozie dla kobiet.
W styczniu 1945 roku matka została ewakuowana do obozu Neustadt – Glewe, natomiast Pani Zdzisława razem z bratem zostali „wyzwoleni” w Auschwitz. Ojciec był wywieziony do podobozu Flossenbürg i tam zginął.
Pani Zdzisława opowiedziała o swoim dzieciństwie w Warszawie, latach wojny i okupacji oraz trudnych wspomnieniach z obozu. Spotkanie było dla uczniów wyjątkową, żywą lekcją historii, pełną wzruszeń i refleksji. Pani Włodarczyk skierowała domłodych ludzi wiele ciepłych słów, swoje wystąpienie kończąc słowami:
„Życzę Wam, żebyście nigdy nie doświadczyli wojny. Cieszcie się życiem, bądźcie dla siebie dobrzy, nie pozwólcie, żeby zło zwyciężyło”.
Jakże wymowne przesłanie na dzisiejsze czasy...
Uczniowie klasy 6c ponownie włączyli się w ogólnopolską akcję wykonywania kartek świątecznych w ramach „VIII Wielkanocnej Paczki dla Bohatera”. Celem akcji jest pomoc wszystkim osobom walczącym o wolną Polskę, kombatantom II wojny światowej, przedstawicielom podziemia niepodległościowego, opozycjonistom czasów PRL, weteranom misji ONZ oraz współczesnych misji zagranicznych Wojska Polskiego. Organizacja przygotowuje i dostarcza paczki na Święta, pomaga w zakupach, wizytach u lekarzy i w urzędach, generalnie w codziennych sprawach. Nasza młodzież postanowiła włączyć się w to piękne dzieło poprzez przygotowanie kartek wielkanocnych, które zostaną dołączone do paczek.
Już po raz siódmy nasza Szkoła otrzymała dyplom za włączenie się w ogólnopolską akcję „BohaterON – włącz historię”. W tegorocznej edycji nasi uczniowie wzięli udział w akcji „Dumni z Powstańców”. Jest to wirtualne miejsce pamięci o Powstaniu Warszawskim. Polega na zamieszczeniu na stronie internetowej kampanii wpisu, zdjęć lub filmu, wyrażających dumę i wdzięczność Powstańcom. Można to zrobić przez 63 dni, od 1 sierpnia do 2 października, czyli tyle ile trwało Powstanie Warszawskie.
„BohaterON – włącz historię” to ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Za pośrednictwem kampanii chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową w Polsce i poza jej granicami, a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego Bohaterach przez cały rok.
Koordynatorki: p. Monika Dudka, p. Marta Paczyńska
Jak powstają bombki choinkowe? Mogli się o tym przekonać uczniowie klas 6c i 6d, którzy 21 grudnia udali się do Fabryki Ozdób Choinkowych „Agat” w Olkuszu. Pod okiem doświadczonych dekoratorek uczestniczyli w warsztatach plastycznych, samodzielnie ozdabiając bombki choinkowe według własnych pomysłów. Podczas wizyty w fabryce uczniowie poznali wszystkie etapy powstawania szklanej bombki , zobaczyli jak wygląda ręczne formowanie szkła i dekorowanie ozdób choinkowych. W miejscowym sklepiku mieli także możliwość zakupu gotowych bombek.
Kolejnym punktem wycieczki była wystawa „Podziemny Olkusz” mieszcząca się w piwnicach XIV wiecznego ratusza, który niegdyś znajdował się na olkuskim rynku. Ekspozycja w niezwykły sposób przedstawia historię Olkusza, słynącego przed wiekami z wydobycia srebra i ołowiu. Dzięki licznym atrakcjom multimedialnym zwiedzający mieli szansę nie tylko poznać historię Srebrnego Miasta i jego mieszkańców, ale także zobaczyć stare dokumenty, ryciny i mapy. Nie od dziś wiadomo przecież, że prawdziwe skarby kryją się pod ziemią.
Opiekunowie: p. Monika Dudka, p. Ewa Gałosz, p. Magdalena Kalinowska – Murzyn, p. Aleksandra Kowina
8 grudnia w Świnnej Porębie odbył się etap wojewódzki Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, w którym naszą Szkołę reprezentowało aż 8 uczniów. Tegorocznym temat zmagań są lata 1768 – 1864 – „Od konfederacji barskiej do powstania styczniowego”. Z dumą informujemy, że aż 5 naszych uczniów zakwalifikowało się do etapu ponadwojewódzkiego konkursu.
Są to:
Aleksandra Gondko (kl. 6d),
Filip Adamczyk (kl. 6d),
Filip Wrona (kl. 6c),
Artur Puta (kl. 7b),
Mieszko Zacny (kl. 8a).
Opiekunem naukowym uczniów jest p. M. Dudka.
Gratulujemy także Amelii Susfał (kl. 7b), Wojtkowi Rusinkowi (kl. 6c) i Olafowi Łysoniowi (kl. 5b), którzy zakończyli swoje zmagania w etapie wojewódzkim, ponieważ wykazali się ogromną wiedzą i zdobyli imponujący wynik punktowy.
Warto zaznaczyć, że spośród 40 reprezentantów powiatu wadowickiego, suskiego i oświęcimskiego, którzy przystąpili do etapu wojewódzkiego, do kolejnego etapu zakwalifikowało się tylko 10 uczestników – w tym 5 z naszej Szkoły.
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie!
Miło nam poinformować, że nasze uczennice – Małgorzata Smolarek z klasy 7c i Amelia Susfał z klasy 7b zakwalifikowały się do etapu rejonowego Małopolskiego Konkursu Historycznego. Temat tegorocznej edycji to „Wiek srebrny Rzeczypospolitej, czyli okres panowania królów elekcyjnych od 1572 do 1696 roku.” Pytania konkursowe dotyczyły ponadto całego materiału nauczania historii w klasach 4 – 8.
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie.
Opiekun: p. Monika Dudka
Już po raz drugi uczniowie klasy 6c włączyli się w ogólnopolską akcję wykonywania kartek dla weteranów II wojny światowej w ramach „Paczki dla Bohatera”. Celem akcji jest pomoc wszystkim osobom walczącym o wolną Polskę, kombatantom II wojny światowej, przedstawicielom podziemia niepodległościowego, opozycjonistom czasów PRL, weteranom misji ONZ oraz współczesnych misji zagranicznych Wojska Polskiego. Organizacja przygotowuje i dostarcza paczki na Święta, pomaga w zakupach codziennych, wizytach u lekarzy i w urzędach, generalnie w codziennych sprawach. Nasza młodzież postanowiła włączyć się w to piękne dzieło poprzez przygotowanie kartek bożonarodzeniowych, które zostaną dołączone do paczek.
W ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie i doradztwa zawodowego, uczniowie klas 8a i 8b odwiedzili dziś Urząd Miejski w Andrychowie. Mieli okazję poznać strukturę organizacyjną oraz zakres kompetencji samorządu gminnego. Dowiedzieli się także, jakie sprawy można załatwić w Urzędzie Miejskim, poznając zadania poszczególnych wydziałów.
Dziękujemy p. R. Babskiemu za zaproszenie i oprowadzenie po Urzędzie.
20 listopada uczniowie klas 4 – 8 ponownie mieli okazję uczestniczyć w Żywej Lekcji Historii w wykonaniu Agencji Artystycznej „Atena”. W związku z 105. rocznicą odzyskania przez Polskę Niepodległości, tegorocznym tematem spektaklu były „Drogi do Niepodległości”. Rekonstruktorzy przedstawili trudną walkę Polaków o wolność, począwszy od insurekcji kościuszkowskiej i powstań narodowowyzwoleńczych w XIX wieku do walki Legionów Polskich pod dowództwem Józefa Piłsudskiego w czasie I wojny światowej. W roli aktorów wystąpili sami uczniowie, którzy chętnie zakładali przygotowane dla nich kostiumy i rekwizyty. Ciekawa i humorystyczna opowieść, wykorzystanie prawdziwych eksponatów i strojów z epoki pozostawiły w uczniach przekonanie, że historia nie przeminęła, ale jest fascynującą przygodą, w której mogą wziąć udział.
15 listopada uczniowie klas 8a i 8b pod opieką p. M. Czaickiej, p. M. Dudki, p. A. Gromotki i p. M. Małysy uczestniczyli w wyjeździe do Miejsca Pamięci – Muzeum Byłego Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz – Birkenau. Zwiedzanie obejmowało obozy Auschwitz I oraz Auschwitz II Birkenau – miejsca, które stały się symbolem nazistowskich zbrodni i Holocaustu – eksterminacji narodu żydowskiego.
Obóz Auschwitz I to miejsce, gdzie naziści utworzyli pierwszy obóz dla mężczyzn i kobiet, tu miały miejsce pierwsze eksperymenty uśmiercania przy użyciu Cyklonu B. To tutaj Niemcy mordowali Żydów przywożonych w pierwszych masowych transportach, prowadzili pierwsze zbrodnicze eksperymenty na więźniach, wykonywali większość egzekucji przez rozstrzelanie, tutaj też mieścił się centralny areszt obozowy w bloku nr 11 dla więźniów z wszystkich części obozowego kompleksu, a także główna komendantura obozu i większość biur SS.
W obozie Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady, w których zamordowano około miliona Żydów. Na blisko 200 hektarach zachowały się ruiny komór gazowych i miejsca wypełnione ludzkimi prochami, prymitywne baraki więźniarskie oraz kilometry obozowego ogrodzenia i dróg.
„Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej powtórne przeżycie”.
To najważniejsza lekcja, którą powinniśmy wynieść z wycieczki do miejsca, które na każdego działa inaczej, ale każdego zmusza do refleksji i zadumy.
Dlaczego warto zwiedzić Wawel? Powodów jest mnóstwo. Wzgórze Wawelskie to szczególne miejsce w świadomości Polaków – skarbnica historii, informacji, ciekawostek i legend. Przede wszystkim jest to miejsce, które spodoba się turyście w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. Tak też było w przypadku uczniów klas 6c i 6d, którzy 14 listopada wzięli udział w wycieczce do Krakowa. Celem było zwiedzenie komnat reprezentacyjnych oraz Katedry Królewskiej. Kulminacyjnym punktem wycieczki była monumentalna wystawa „Obraz Złotego Wieku” prezentująca ponad 400 eksponatów z całego świata poświęconych okresowi lat 1501 – 1572. Ukazuje ona siłę i znaczenie Rzeczypospolitej w XVI wieku oraz rozwój kultury w czasach ostatnich Jagiellonów. Na uczniach duże wrażenie wywarła także Katedra – historyczne miejsce koronacji polskich władców wraz z Dzwonem Zygmunta. Urzeczeni pięknem tego miejsca i jego ponadczasowością, wrócimy tam z pewnością w kolejnych latach.
Opiekunowie: p. M. Dudka, p. E. Gałosz, p. M. Kalinowska – Murzyn, p. M. Trzepaczka
13 listopada w naszej Szkole odbył się uroczysty apel z Okazji Narodowego Święta Niepodległości w wykonaniu uczniów klas 5b, 5c i 6c. Jest to najważniejsze święto państwowe dla Polaków. Po 123 latach zaborów – niewoli naznaczonej walką, cierpieniem i wysiłkiem wielu pokoleń Polek i Polaków – nasz kraj odzyskał suwerenność.
Walka o niepodległość trwała ponad sto lat i naznaczona była ofiarą krwi przelaną w wojnach napoleońskich, w licznych zrywach niepodległościowych, w powstaniu listopadowym i styczniowym oraz na polach bitewnych I wojny światowej.
Historia odzyskania Niepodległości to w równym stopniu codzienny trud Rodaków zamieszkałych na terenach byłej Rzeczypospolitej, jak i na emigracji, podejmowany w celu zachowania polskości, rozwijania kultury i budowania polskiej myśli politycznej.
Podczas corocznych obchodów czcimy pamięć o tych, którzy zginęli i doceniamy, że możemy dziś żyć w wolnej Polsce.
Apel został przygotowany pod kierunkiem p. M. Dudki, p. A. Kowiny i p. J. Rychter8 listopada odbył się etap szkolny Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”. Jak co roku, konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów naszej Szkoły. W tym roku uczestnicy mierzą się z tematem „1768 – 1864. Od konfederacji barskiej do powstania styczniowego. Za naszą i waszą wolność”. Test konkursowy był niezwykle trudny, składał się z pytań dotyczących historii Polski oraz historii wojskowości. Tym bardziej cieszymy się, że do kolejnego etapu konkursu zakwalifikowało się aż ośmioro naszych uczniów.
Są to:
Mieszko Zacny (kl. 8a),
Amelia Susfał (kl. 7b),
Artur Puta (kl. 7b),
Aleksandra Gondko (kl. 6d),
Filip Adamczyk (kl. 6d),
Wojciech Rusinek (kl. 6c),
Filip Wrona (kl. 6c)
Opiekun naukowy: p. Monika Dudka
Olaf Łysoń (kl. 5b).
Opiekun naukowy: p. Sławomir Sala
Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie!
Ogłaszamy wyniki I Szkolnego Konkursu Historyczno – Fotograficznego „105 lat Niepodległej”
I miejsce – Stanisław Korbel (kl. 5c)
II miejsce – Anita Mamica (kl. 5b)
III miejsce – Zuzanna Jończyk (kl. 7d)
Wyróżnienia – Emilia Zięba (kl. 6c), Patrycja Łysoń (kl. 7d)
Gratulujemy!
Organizatorki: p. Monika Dudka i p. Marta Paczyńska
Nasza Szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiej Akcji "Szkoła Pamięta". Jest to coroczna akcja, której celem jest kultywowanie tradycji polskich świąt zadusznych oraz pielęgnowanie pamięci o bohaterach związanych z historią danego miejsca, regionu i społeczności.Przedsięwzięcie jest realizowane w okresie, w którym w sposób szczególny wspominamy naszych bliskich oraz tych, którzy zapisali się na kartach polskiej historii. W ramach akcji nasi uczniowie odwiedzili lokalne miejsca pamięci i poznali związaną z nimi historię. Uczniowie klasy 4b, 5b i 5c wzięli udział w wycieczce do Wadowic, gdzie poznawali historię regionu oraz lokalnych bohaterów. Uczestniczyli m.in. w warsztatach „Wspomnienia niebieskiego mundurka” w Muzeum Miejskim. Zwiedzili także Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Uczniowie klas 6b i 7e uczestniczyli w grze miejskiej „Wokół Pałacu Bobrowskich”, której celem było popularyzowanie historii lokalnej z okazji 256. rocznicy lokacji Andrychowa. Członkowie Szkolnego Koła Caritas uporządkowali zabytkowe i opuszczone groby na cmentarzu komunalnym. W naszej Szkole odbył się także Konkurs Historyczno – Fotograficzny „105 lat Niepodległej”, którego celem było upamiętnienie miejsc związanych z historią lokalną.
Dzięki akcji „Szkoła Pamięta” dzieci i młodzież uczą się nie tylko szacunku do polskiej tradycji, ale również pielęgnują w sobie miłość do Ojczyzny i pamięć historyczną.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” (Wisława Szymborska)
W dniu 26 października uczniowie klas 5a, 6c i 7a pod opieką p. M. Dudki, p. A. Stokłosy, p. A. Kowiny i p. B. Błasiak wzięli udział w wycieczce na XXVI Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie. Celem wyjazdu było uwrażliwienie młodych ludzi na potrzebę czytelnictwa oraz uświadomienie, jak wielką wartość mają w sobie książki. W czasie wycieczki uczniowie mogli skorzystać z szerokiej oferty wydawniczej polskich i zagranicznych publikacji oraz spotkać się z autorami ulubionych książek (największą popularnością cieszyła się Nela Reporterka). Uczestnicy wzbogacili swoje prywatne biblioteki o kolejne pozycje książkowe. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że w przyszłym roku musimy tam wrócić!
1. Cele konkursu:
uczczenie 105. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości,
kształtowanie postaw patriotycznych,
umacnianie tożsamości narodowej,
rozwijanie zainteresowań uczniów.
2. Konkurs jest przeznaczony dla uczniów klas IV – VIII.
3. Przedmiotem konkursu są autorskie, indywidualne prace fotograficzne wykonane przez ucznia przystępującego do konkursu.
4. Tematem konkursu jest 105. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Fotografia powinna upamiętniać to wydarzenie. Może przedstawiać np. budynek, krajobraz, przedmiot, atrybut, kostium, wydarzenie nawiązujące do historii Polski.
5. Fotografie powinny być wywołane w formacie 13x18 lub większym i opatrzone na odwrocie metryczką zawierającą:
tytuł zdjęcia,
imię i nazwisko autora,
klasę.
6. Ocenie będą podlegać:
prezentacja i interesujący sposób ujęcia tematu,
walory estetyczne, efekt wizualny, przejrzystość, techniczna poprawność wykonania,
trafność doboru tytułu do przedstawionej fotografii.
7. Każdy spełniający kryteria uczestnictwa może zgłosić jedną pracę – zdjęcie.
8. Autorem zdjęć może być tylko jedna osoba, wyklucza się wspólne tworzenie pracy konkursowej.
9. Niedozwolone jest plagiatowanie bądź kopiowanie innych dzieł, w tym powszechnie znanych.
10. Zgłaszając pracę, uczeń dołącza zgodę rodzica na udział w konkursie wraz z oświadczeniem ze zgodą osób, których wizerunki utrwalono na fotografiach, na ich publikację na stronie internetowej i profilu FB szkoły.
11. Prace nie spełniające powyższych warunków nie będą brane pod uwagę.
12. Prace nie będą zwracane. Fotografie przechodzą na własność organizatorek. Po zakończeniu konkursu prace będą zamieszczone na gazetce historycznej.
13. Prace należy dostarczyć do p. Moniki Dudki lub p. Marty Paczyńskiej do 28 października 2023 r.
14. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do dnia 06.11.2023 r.
15. Laureaci I, II i III miejsca otrzymają nagrody książkowe. Za udział w konkursie przewidziane są bardzo dobre oceny z historii.
Zapraszamy do udziału!
Organizatorki: Monika Dudka, Marta Paczyńska
6 października uczniowie klas 6c i 6d wraz z p. M. Dudką, p. E. Gałosz i p. J. Rychter wzięli udział w wycieczce do Rudna i Regulic. Naszym pierwszym celem było zwiedzenie zamku Tenczyn, którego historia sięga początków XIV wieku. Kolejnym punktem wycieczki była przejażdżka Lokalną Koleją Drezynową – zabytkową linią numer 103, która jest jedną z najbardziej urokliwych atrakcji Małopolski. Niespieszna podróż drezyną pozwala na podziwianie malowniczego krajobrazu, zwiedzanie lokalnych atrakcji, nie wspominając o frajdzie, jaką daje sama drezyna. Nasza trasa wiodła od stacji Regulice najpierw w jednym kierunku, do stacji Nieporaz, a potem w drugą stronę. Wycieczkę zakończyliśmy integracyjnym ogniskiem nad Źródełkiem Triasowym w Regulicach. Jak było? Fenomenalnie! Z pewnością jeszcze tam wrócimy.
Już po raz siódmy uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem p. Moniki Dudki i p. Marty Paczyńskiej, wzięli udział w ogólnopolskim projekcie „BohaterON – włącz historię”.
Powstanie Warszawskie zapisało się na kartach historii jako jedno z najważniejszych wydarzeń kształtujących polską tożsamość. Było uosobieniem kluczowych wartości, takich jak patriotyzm, wolność czy determinacja w przeciwstawianiu się wrogom. Niestety, wśród kolejnych pokoleń świadomość jego znaczenia stopniowo zanika. W tym samym czasie odchodzą od nas ostatni Powstańcy, którzy pełnią fundamentalną rolę w podtrzymywaniu pamięci, przedstawiając wydarzenia tamtych dni z bezpośredniej perspektywy. Ludzie Ci zasłużyli na naszą wdzięczność, pamięć i szacunek, a akcja „BohaterON” pozwala każdemu na wyrażenie tego w symboliczny sposób.
W tegorocznej edycji nasi uczniowie wzięli udział w akcji „Dumni z Powstańców”. Jest to wirtualne miejsce pamięci o Powstaniu Warszawskim. Polega na zamieszczeniu na stronie internetowej kampanii wpisu, zdjęć lub filmu, wyrażających dumę i wdzięczność Powstańcom. Można to zrobić przez 63 dni, od 1 sierpnia do 2 października, czyli tyle ile trwało Powstanie Warszawskie.
Za pośrednictwem kampanii chcemy promować patriotyczne postawy i tożsamość narodową w Polsce i poza jej granicami, a także tworzyć wspólnotę pamiętającą o historii naszego kraju i jego bohaterach przez cały rok.
Poniżej link, gdzie znajduje się mapa Polski z zaznaczonymi miejscowościami, w których mieszkają wszyscy „dumni z Powstańców”. My do nich należymy!
https://wpis.dumnizpowstancow.pl/mapa?id=9a3c1097-2731-4f8a-9245-cb6f60ac61f4
Zapraszamy do „klikania”
w serduszko…
Uczniowie klasy 4c i 6c Szkoły Podstawowej nr 4 w Andrychowie wraz z wychowawczyniami
We wrześniu, już po raz czwarty, uczniowie klasy 6c i 4c wraz z wychowawczyniami wzięli udział w akcji „Kredkobranie”. Jest to akcja charytatywna, w którą mogą włączyć się całe szkoły, poszczególne klasy, ale również środowiska i osoby indywidualne. Dzieci i młodzież o polskich korzeniach, mieszkające na terenie dawnych Kresów potrzebują naszej pomocy w postaci przyborów szkolnych, materiałów plastycznych i nowych egzemplarzy lektur szkolnych. „Kredkobranie” ma być odpowiedzią na te potrzeby, a równocześnie ma pokazać zamieszkującym poza granicami Rzeczypospolitej polskim dzieciom i młodzieży, że ich przyjaciele z Ojczyzny pamiętają o nich i w miarę swoich możliwości chcą im pomóc. Chcemy, aby na twarzach naszych najmłodszych kresowych Rodaków pojawił się uśmiech. Uczniowie naszej szkoły zebrali i wysłali w ramach akcji duże pudełko przyborów szkolnych. Zebrane dary trafią do polskich szkół i ośrodków edukacyjnych na Litwie i Ukrainie.
W ramach „Miesiąca z kulturą antyczną” liczna grupa uczniów wzięła udział w Szkolnym Konkursie Plastycznym „W kręgu mitów i kultury antycznej”. Oto wyniki:
I miejsce – Maja Żyła (klasa 5c) oraz Gabriela Kowalska (klasa 6d)
II miejsce – Barbara Rupik (klasa 5c), Aleksandra Gondko (klasa 5d), Natasza Serwin (klasa 5a) oraz Aleksandra Mikołajek (klasa 6c)
III miejsce – Emilia Sordyl – Kuś (klasa 5c), Kamil Kozak (klasa 5b) oraz Damian Socała (klasa 5c)
Wyróżnienia zdobyli: Emilia Zięba, Wojciech Rusinek, Igor Kwak, Liliana Zuśka, Kristian Giannotta, Jan Sordyl, Filip Wrona (klasa 5c), Amelia Susfał (klasa 6b), Lena Korolczuk (klasa 6c), Barbara Zoń, Natalia Małecka (klasa 5b).
Gratulujemy!
Przedstawiamy wyniki konkursu „Wśród bogów na Olimpie” na projekt kostiumu boga greckiego, który został zorganizowany w ramach „Miesiąca z kulturą antyczną”.
I miejsce – Gabriela Kowalska (klasa 6d) jako Artemida
Emilia Błachut (klasa 6b) jako Dionizos
II miejsce – Jan Sordyl (klasa 5c) jako Eros
III miejsce – Emilia Zięba (klasa 5c) jako Afrodyta
Zuzanna Jończyk (klasa 6d) jako Helios
Gratulujemy!