Ustawienia dostępności strony

większy tekst mniejszy tekst kontrast negatyw domyślne zamknij

STEAM – od ziarenka do bochenka - zajęcia innowacyjne dla uczniów klas 7

STEAM – od ziarenka do bochenka - zajęcia innowacyjne dla uczniów klas 7

Pierwsze spotkanie w ramach innowacji pedagogicznej „STEAM – od ziarenka do bochenka” w Szkole Podstawowej nr 4 przebiegło w niezwykle ciekawy i inspirujący sposób. Zajęcia mają na celu przybliżenie uczniom całego procesu powstawania chleba – od momentu, gdy jest on jeszcze ziarenkiem, aż po gotowy, pachnący bochenek trafiający na nasz stół.


Uczniowie rozpoczęli spotkanie od poznania różnych rodzajów zbóż i ziaren, takich jak pszenica, żyto, jęczmień, ryż, owies czy kukurydza. Mieli okazję obejrzeć i porównać ziarna oraz mąkę z kukurydzy, żyta, pszenicy czy orkiszu, dowiadując się, z jakich surowców powstają poszczególne wypieki.

Dzięki prezentacji multimedialnej zatytułowanej „Świat Chleba: Odkryj Bogactwo Smaku i Tradycji”, dzieci dowiedzieli jak wiele rodzajów chleba istnieje na świecie oraz jak różnią się one smakiem, wyglądem i sposobem wypieku.

Zwieńczeniem spotkania była degustacja różnych rodzajów chleba. Uczniowie z entuzjazmem próbowali wszystkich wypieków, dzieląc się swoimi wrażeniami smakowymi. Po wspólnej degustacji jednogłośnie stwierdzili, że najbardziej smakował im chleb z dodatkiem nasion chia.

Spotkanie okazało się nie tylko lekcją o chlebie, ale także doskonałym przykładem połączenia nauki z praktyką – zgodnie z założeniami nowoczesnego podejścia do nauczania STEAM, które łączy pięć dziedzin naukowych i polega na integrowaniu wiedzy z różnych obszarów w praktyczny sposób, poprzez działanie, eksperymentowanie i twórcze rozwiązywanie problemów. Uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim uczą się poprzez doświadczenie, współpracę i projektowe podejście do zadań.

S – Science (nauka),

T – Technology (technologia),

E – Engineering (inżynieria),

A – Art (sztuka),

M – Mathematics (matematyka).

W projekcie innowacyjnym „STEAM – od ziarenka do bochenka” metoda ta pozwala połączyć naukę o procesach biologicznych i chemicznych (powstawanie chleba), technologię i inżynierię (urządzenia używane przy wypieku), sztukę (estetyczne prezentowanie wypieków) oraz matematykę (odmierzanie składników i proporcje). Dzięki temu uczniowie uczą się w sposób angażujący, praktyczny i kreatywny.

Uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach, zdobyli nową wiedzę i z pewnością z niecierpliwością będą czekać na kolejne etapy tej smakowitej przygody.